Mitä kynsilakkamerkkejä oli 1950-1960 luvuilla? HUULIPUNAOLI TUOLLOIN SANSEGAL...

Mitä kynsilakkamerkkejä oli 1950-1960 luvuilla? HUULIPUNAOLI TUOLLOIN SANSEGAL...

Mitä kynsilakkamerkkejä oli 1950-1960 luvuilla? HUULIPUNA
OLI TUOLLOIN SANSEGAL TMS.

Vastaus

Sans egal –huulipuna ja Cutex –kynsilakka olivat 1950-luvulla suomalaisen meikkipussin vakiotuotteita.
Maailmalla Cutex Nail Polish oli tullut markkinoille ja vuonna 1916. Kynsilakkojen valmistus syntyi automaalien kehityksen sivutuotteena. Vuonna 1925 oli saatavilla hennon ruusunväristä kynsilakkaa, jota siveltiin vain kynnen keskiosaan.
Vuonna 1932 Cutexin kilpailija Revlon toi markkinoille ensimmäisen peittävän, tasaisesti levittyvän kynsilakan. Vuonna 1939 tulivat myyntiin ensimmäiset toisiinsa sointuvat kynsilakat ja huulipunat, joiden merkki oli niin ikään Revlon. Vuotta aikaisemmin Cutex oli kehittänyt helmiäislakat.

Suomessa kosmetiikan tuotteet: ripsiväri, luomiväri, kynsilakka ja värivoide yleistyivät vasta monta vuotta toisen maailmansodan jälkeen. Niinpä 1950-luvun Suomessa meikkaamiseen suhtauduttiin vielä erittäin konservatiivisesti. Meikkaava nainen ei saanut näyttää meikatulta. Vielä 1950-luvun lopulla huulipunamainoksessa tuotiin esille aineen kyseenalainen maine: ”Älkää maalatko huulianne – tehkää ne kauniimmiksi Sans égalilla. Räikeästi maalatut huulet ovat miehen kauhistus. Siksi hän pitää Sans égalista, joka ei tee huulia maalatun näköiseksi”.

Erityisesti nuorten tyttöjen meikkausta paheksuttiin. ”Iloinen 1950-luku” -kirjassa Kaari Utrio muistelee että ”maalaaminen leimasi tytön moraalisesti epäilyttäväksi.” Ensimmäinen huulipuikko ostettiin useimmiten vanhemmilta salaa. Jos joku uskaltautui kouluun ”maalissa”, syntinen joutui pesemään paheen saippualla pois ja poistamaan samalla asetonilla kynsilakan, jos sellaista sattui olemaan. Huulipunan ja ripsivärin käyttö oli sallittu vasta lukion ylimmällä luokalla eikä silloinkaan koulussa.

Marttojen keskustelunurkassa 50-luvun nuori nainen muistelee, miten Sans égal kesti ja kesti. Vielä seuraavanakin päivänä kaikesta putsauksesta huolimatta huulien reunoista näkyi että ne oli maalattu. Hän kertoo saaneensa puolen vuoden käytöksenalennuksen, kun rehtori oli nähnyt edellisillan huulipunan rajat.

Sana nuorisomuoti tuli Suomessa käyttöön 1960-luvulla. Mm. mainontaa alettiin suunnata yhä enemmän nuorisolle. 1960-luvun meikkiä dominoi vahva silmämeikki. Vuonna 1963 tulivat muotiin mahdollisimman vaaleat huulet. Monet nuoret käyttivät jopa peitepuikkoa saadakseen huulet mahdollisimman vaaleiksi. 1960-luvun tuotemerkkejä olivat edellämainittujen ohella mm. Max Factor ja vuosikymmenen muoti-ikonin Mary Quantin meikkisarja.

Lähteet:
Iloinen 1950 –luku : purkkaa, unelmia ja sotakorvauksia. Gummerus, 2003.

Lahtinen, Rauno: Saippuaa! : Puhtauden ja kauneuden historiaa mainoksissa. Atena, 2006.

Rusoposkia, huulten purppuraa : kosmetiikka ja nainen kautta aikojen. Tekniikan museo, 2003.

Nuoruuden vuosisata : Suomalaisen nuorison historia. Suomalaisen kirjallisuuden historia, 2003.

http://www.martat.fi/keskustelu/keskustelunurkka/--print?x33061=243371
http://www.tyylitaika.com/1950-luvun-muoti.html
http://www.tyylitaika.com/1960-luvun-muoti.html

Kommentit (0)

Vastauksesi