Mistä voin tietää varmasti oliko Jeesuksen teloitusväline risti vai pelkkä tolppa?

Mistä voin tietää varmasti oliko Jeesuksen teloitusväline risti vai pelkkä tolppa?

4 vastausta

Kaikki kirjalliset lähteet kertovat yhtäpitävästi, että teloitustapa oli ristiinnaulitseminen. Rangaistusmuotoa käytettiin Rooman valtakunnassa, jonka provinssina Juudea tuolloin oli.

Kommentit (0)
11.02.201513:02
5224
49

Ristiinnaulitseminen oli Rooman valtakunnassa käytössä rangaistuksena valtiopetoksesta tai kapinasta.

Jos lähdetään siitä, että Jeesus oli historiallinen henkilö, jonka tulkittiin, kenties virheellisesi, pyrkivän vallankumoukseen, ristiinnaulitseminen on uskottava juttu.

Jehovantodistajien esittämä paaluun sitominen ei oikein saa tukea historian tutkimuksesta.

 

 

Kommentit (0)
19.05.201611:16
1088
34

Toisinaan tuomittu saatettiin naulita tolppaan eli paaluun joka oli teloitus paikalla, raamattu kuitenkin antaa ymmärtääettä Jeesus kantoi ristin paikanpäälle. Tämä voisi viitata siihen että kyse oli mahdollisesti poikkipuusta jonka tuomittu joutui kantamaan harteillaan paalulle ja jonka varaan  tämä ripustettiin roikkumaan niin että poikki puu kulki hartialinjojen yläpulella mutta kädet setettiin niin että se kulki kyynärtaipeiden ali ja kädet jäivät poikkipuun toiselle puolelle. Sen jälkeen kun poikkipuu ja tuomityu oli ripustettu paaluun ritiksi, tuomitun jalat naulattiinnilkoista paalun molemmille puololle.

Ristiinnaulitsemisen oli tarkoitus nöyryyttää ja kiduttaa tuomittua mahdollisimman pitkään ennenkuin tämä kuolisi ja kuoleminen vei tavanomaisesti useita päiviä ja sitä saattoi hidastaa vielä tuomitun hyväkunto ja se että lähiomaiset saivat tuoda tälle vettä ja ruokaa. Toisinaan liian aikaisin ristiltä alas otetut tuomitut virkosivat "kuolleista", joten Roomalaiset ottivat käytäntöön sääriluiden murskaamisen kuolemisen nopeuttamiseksi. Ristiltä selviäminen oli kuitenkin hyvin satunnaista ja vammoihin menehtyi aina muutamasta tunnista kahteen kuukauteen riippuen kuinka nopeasti oli saanut hoitoa ja hoidon laadusta. Jeesuksen tapauksessa tuomitun kuolema vahvistetiin työntämällä keihäs oikeanpuoleiseen rintaan sydämmen puhkaisemiseksi.

Kommentit (0)
03.01.201920:06
34
5

Kautta Uuden testamentin sana "stauros" voi merkitä myös pystysuoraa paalua tai tolppaa. Jo vuonna 1896 kirjassa "The Non-Christian Cross" kirjailija John Denham Parsons toteaa  ”Opettajamme johtavat ihmisiä melko lailla harhaan, kun he käyttävät sanan stauros vastineena ’ristiä’ kääntäessään kirkon kreikankielisiä dokumentteja äidinkielellemme ja kun he tukevat tuota menettelyä panemalla sanakirjoihin stauroksen merkitykseksi ’ristin’ selittämättä tarkoin, ettei se missään tapauksessa ollut tuon sanan perusmerkitys apostolien päivinä eikä siitä tullut sen perusmerkitystä pitkään aikaan sen jälkeenkään, ja kun sille sellainen merkitys sitten annettiin, mikäli lainkaan annettiin, se tapahtui vain siksi, että syystä tai toisesta oletettiin asian vahvistavien todisteiden puuttumisesta huolimatta, että se nimenomainen stauros, jossa Jeesus teloitettiin, oli nimenomaan sen muotoinen.” Kommentti on suora mikä juontunee kirjailijan omista uskonnollisista näkemyksistä. Myös jotkut muut tutkijat ajattelevat ettei Jeesus kuollut ristissä vaan paalussa tai tolpassa. Yleisesti tunnetaan myös Crux simplex eli "Paalutus". Tosin termin keksi Justus Lipsius joka eli 1500 - ja 1600 luvun aikana , joten varhaiset kristityt eivät sitä käyttäneet. On joka tapauksessa selvää että kristityillä oli jo varhain liikkeellä useita legendoja ristiinnaulitsimisista. Esimerkiksi perimätiedon mukaan Andreas yksi opetuslapsista ristiinnaulittiin rastin mukaiseen "ristiin".
 

 

 

Kommentit (0)

Vastauksesi