Mistä suoramarkkinoijat saavat tiedon syntyneestä lapsesta?

Mistä suoramarkkinoijat saavat tiedon syntyneestä lapsesta?

Mistä suoramarkkinoijat saavat tiedon syntyneestä lapsesta? Miten voin estää tämän, jotta välttyisin vauvaan liittyviltä mainoksilta?

Riittääkö että vanhemmat ovat tehneet omien henkilötietojensa luovutuskiellon väestörekisterikeskukseen, vai pitääkö kielto tehdä myös lapselle? Pitääkö kieltoa uusia säännöllisesti?

Vastaus

Lähetimme kysymyksen edelleen väestörekisterikeskukselle. Vastaus saapui nopeasti ja siteeraamme sitä tässä suoraan:

"Vanhempien väestötietojärjestelmään ilmoittama suoramarkkinointikielto estää kaiken heidän nimellään tulevan yritysten lähettämän mainospostin, myös lapsiperheille osoitetun, jossa lapsen ikä olisi voinut olla kohderyhmän poimintaperuste väestötietojärjestelmästä. Lapselle ei siis tarvitse ilmoittaa erikseen suoramarkkinointikieltoa. Suoramarkkinointikielto on voimassa toistaiseksi, eikä se katkea esim. muuton tai nimenmuutoksen vuoksi.

Alaikäisille lapsille ei pääsääntöisesti saa lähettää mainospostia heidän omalla nimellään. Tutkimuskyselyjä voidaan kuitenkin lähettää 15-vuotta täyttäneille henkilöille. Myös yhteiskunnalliseen tiedottamiseen liittyviä tiedotteita esim. alueen koulutusmahdollisuuksista voidaan lähettää lapsen omalla nimellä. Nämä esimerkit koskevat väestötietojärjestelmästä suoramarkkinointikampanjoihin luovutettuja tietoja.

Jos lapsen nimellä on tilattu esim. lehtiä, voivat yritykset käyttää tietoja normaalisti omassa markkinoinnissaan joka perustuu asiakassuhteeseen. Tällaisen mainospostin estämiseksi täytyy markkinointikielto ilmoittaa suoraan rekisterinpitäjälle eli sille yritykselle jonka asiakas lapsi on. Postitukseen käytetty henkilörekisteri täytyy aina ilmoittaa mainosmateriaalissa, joten sen kautta pääsee helposti jäljille jos henkilö ihmettelee omalla tai lapsen nimellä saapunutta mainospostia.

Väestötietojärjestelmään ilmoitettu suoramarkkinointi-/mielipidetutkimuskielto ei kuitenkaan estä lapsen oman kotikunnan tai muiden viranomaisten tiedotuspostituksia tai tutkimuskyselyjä lapsen tai tämän vanhemman nimellä.

Väestötietojärjestelmään ilmoitettu suoramarkkinointikielto ei välity edelleen yrityksille, jotka käyttävät markkinointiin omia asiakasrekistereitään ja saattavat myös vaihtaa tietoja keskenään. Jos joku haluaa välttyä kokonaan mainospostilta, suosittelemme lisäksi kiellon ilmoittamista Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry:n (ASML) ns. Robinson-rekisteriin:
http://www.asml.fi/rajoituspalvelut/kuluttajille/

Jos kuluttaja ei halua postia yritykseltä, jonka asiakas hän on, täytyy kielto silloin ilmoittaa suoraan yritykselle."

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeud...
http://www.vaestorekisterikeskus.fi/default.aspx?id=177

Kommentit (0)

Vastauksesi