Mistä Suomeen saatiin uusia jenkkirautoja 50-luvulla?

Mistä Suomeen saatiin uusia jenkkirautoja 50-luvulla?

Olen käsittänyt, että Suomessa vasta 50-luvulla tuotiin autoja sen verran, että jonottamalla saattoi saada uuden Popedan, kuplaVolkkarin. Kuitenkin vanhoja uutisfilmejä (elonet) huomaan, että Suomessa oli myös amerikkalaisia autoja. Ja todella uusia. En tarkoita ennen sotia ostettuja. Mistä ostajat saivat uuden jenkkiraudan alleen?

Vastaus
07.02.202016:57
75896
11

Uusien autojen kaupan säännöstely jatkui vuoteen 1962. Siihen asti ostoluvan eksoottisemmalle autolle sai, jos oli osoittaa ulkomaan valuutan tuloja vientikaupasta (muutama suuryhtiö johtajalleen) tai ns. merimiesautona eli merimiehet ja muut ulkomailla työskennelleet ja ulkomaanvaluutassa palkkansa saaneet saivat tuontilisenssin. Esim vuonna 1956 joka kolmas Suomeen tuotu länsiauto oli tällä tavoin tuotu. Lähetystöillä oli tietysti myös lupa tuoda autoja henkilökuntansa käyttöön.

Kuplavolkkarikin oli länsiauto, jonon takana (hyvin suosittu merimiesautona, helppo jälleenmyydä). "Sallittuja" autoja olivat Skodat, Moskvitshit, Volgat, Pobedat, Wartburgit, Trabantit ja Ifat, joita saatiin bilateraalikaupan ansiosta itäblokista ilman ulkomaanvaluuttaa.

 

Kommentit (0)

Vastauksesi