Mistä löytäisin esimerkkejä proteiinipitoisista iltapaloista urheilijalle?

Mistä löytäisin esimerkkejä proteiinipitoisista iltapaloista urheilijalle?

Vastaus

Illalla syödään yön palautumista ja seuraavaa päivää varten. Esim. leipä ja kevytlevite, puuro/ mysli/ kiisseli, tuoremehu, maito, hedelmä. Iltapala on oleellinen osa urheilijan tiivistä ateriarytmiä. Liikkuja tarvitsee proteinia ja illalla olisikin hyvä saada proteiineja ja hyviä rasvahappoja. Huomiota kannattaa kiinnittää proteiinin laatuun. Yöunen aikana voivat pienet tulehdustilat korjaantua ja kudokset uudistua. Syö leipää, juustoa, mysliä, maitoa, rahkaa. Myös tietokirjallisuudesta voit löytää vinkkejä. Esim. kirjat Liikuntaravitsemus (VK-kustannus, 2008) ja Borg, Patrik: Liikkujan ravitsemus - teoriasta käytäntöön (Edita, 2004).

Lähteet: www.ruoska.fi/.../NuorenurheilijanravitsemusRuoSkA.doc
http://www.ravintokirja.fi/Ravintoluento_Kauhava_2007.pdf
http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/arkisto/2009/liikkuja_tarvitsee_proteiini
http://www.noc.fi/urheilijan_ravitsemus/erityisruokavaliot/
http://www.helmet.fi

Kommentit (0)

Vastauksesi