Mistä johtuu maailmanlaajuinen naisviha?

Mistä johtuu maailmanlaajuinen naisviha?

Mistä johtuu maailmanlaajuinen naisviha? Länsimaissa se on tosin piilotettua, kuten pienemmät palkat samoista töistä tai naisten kehon käyttö tuotteita mainostettaessa. Oletteko koskaan nähneet miesten pyllistelevän vaatemainoksissa? Onko keksitty käyttää miesten intiimialueita yhtä tehokkaasti elinkeinoelämän hyväksi, esim esinahankaivelutikkuja ym...tässä heille ilmainen vinkki.
Jopa eläinnaaraita arvostetaan enemmän.

Vastaus

Sanalla "naisviha" tai "misogynia" on useampia toisiaan muistuttavia merkityksiä. Ensimmäinen kysymyksesikin voitaisiin tulkita ainakin kahdella tavalla. Ensinnäkin saattaisit tiedustella kirjaimellisesti, miksi hyvin monet (etenkin miehet) kokevat vihantunteita naisia kohtaan. Toiseksi kysymyksesi voisi udella, minkä takia maailmassa sorsitaan naisia hyvin paljon fyysisesti, sanallisesti, taloudellisesti tai muillakin mahdollisilla tavoilla. Olettaisin, että tavoittelet pikemminkin jälkimmäistä merkitystä.

Onkin hyvä huomata, että mies (tai joissain tilanteissa nainenkin) ei välttämättä esimerkiksi sanallisesti mollaa naisia, kohtele naisia aliarvostavasti tai jopa alista naisia sen takia, että hän erityisesti vihaisi naisia naisina. Syyt naisia sortavaan, alistavaan tai halveksuvaan käyttäytymiseen voivat olla hyvinkin moninaisia.

Naisvihaisesti käyttäytyvä mies voi esimerkiksi suoranaisen vihaamisen sijaan pelätä naisia, jotka poikkeavat miehistä ja silti muistuttavat miehiä: jotain tällaista saattaa olla takana kulttuurisissa tabuissa, joissa nainen ja erityisesti naiskeho kuvataan jotenkin likaiseksi ja vaaralliseksi. Naisia väheksyvä käytös saattaa myös olla miehen yritys näyttää olevansa näennäisen vapaa naisten herättämästä kiinnostuksesta: naisia halventavalla vitsillä mies kenties yrittää viestittää olevansa kova äijä, joka ei naisista paljon piittaa, vaikka oikeasti naiset saavat hänellä sukat pyörimään jaloissa.

Lisäksi naisia halventavasti kohteleva mies saattaa vain kuvitella tietynlaisen käytöksen olevan normaalia: mies on kenties kasvatettu uskomaan, että miehet käyvät töissä ja naiset keittävät heille sillä aikaa ruokaa. Miestä vaivaa tällöin tietynlainen kyvyttömyys uudistua ja muuttaa ajatuksiaan. Mikäli tällaista ajattelua esiintyy laajemmalti, se on usein kytköksissä kulttuurisiin rakenteisiin: kaikki miehet kasvatetaan esimerkiksi pitämään itseään ylempiarvoisina ja naiset vastaavasti kasvatetaan miesten palvelijoiksi, eikä tällaisessa kulttuurissa syntynyt osaa itsestään kyseenalaistaa kasvatuksen yleispätevyyttä.

Mitä tulee naisten ja miesten erilaiseen esiintymiseen mainoksissa, voidaan ehkä etsiä kahta selittävää tekijää. 1) Mainoksia tekevät ihmiset ovat oman kulttuurinsa kasvatteja ja siksi helposti toisintavat omassa ympäristössään esiintyviä sukupuolistereotypioita, joissa nimenomaan nainen edustaa seksuaalista kauneutta. 2) Mainostajaa kiinnostaa mainostamiensa asioiden myyminen ja hän kenties ajattelee, että esimerkiksi vaatteita myytäessä on yksinkertaisesti taloudellisesti kannattavinta herättää potentiaalisissa ostajissa eli tässä tapauksessa naisissa ajatus, että mainostetut vaatteet saavat ostajan näyttämään hänen elinympäristössään korostetun naisideaalin mukaisilta: siksi on hyödyllistä korostaa nimenomaan vaatemainoksissa naismallien seksikkyyttä ja kauneutta.

Henkilökohtaisesti heteroseksuaalisena miehenä on tosin lisättävä, että mainosten puolipukeiset naiset eivät vaikuta silmiini mitenkään erityisen seksuaalisilta, eroottisilta tai kauniiltakaan. Jonkinlaista kauneuden ja seksuaalisuuden stereotypiaa niissä ehkä tavoitellaan, mutta yksittäisen ihmisen tai edes miehen reaktiot tällaiseen stereotypiaan eivät ole yhdestä muotista veistettyjä. Voisin jopa sanoa, että tuotteiden myyminen naiskauneuden varjolla halventaa miehiäkin: uskovatko mainostajat tosiaan, että minä miehenä olen niin helposti viettieni vietävissä, että ostan vaikka deodoranttia, koska mainos lupailee naisten parveilevan ympärilläni, kun vähän sipaisen sitä itseeni?

Esinahankaivelutikkuja tuskin vielä missään myydään. Ennen kuin siitä myyntivalttia tulee, pitäisi varmaan miettiä, minkä varjolla tätä tuotetta myytäisiin. Onko tikun käyttö jotenkin nautinnollista? Onko sillä myönteisiä terveydellisiä vaikutuksia? Saako sen avulla naisia, menestystä tai rahaa? Pelkän kuriositeetin vuoksi kovin moni mies ei varmaan tätä esinettä ostaisi.

Misogyniasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Misogyny
http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2010/jul/30/casual-sexism-misogyny
Holland, Jack. Brief history of misogyny: the world's oldest prejudice. 2006.
Gilmore, David. Misogyny: the male malady. 2001.
http://jan.ucc.nau.edu/hdh9/e-reserves/Powell_-_Confessions_of_a_recover...
http://www.glbtq.com/social-sciences/misogyny.html

Sukupuolet mainoksissa:
http://www.genderads.com/Gender_Ads.com.html
http://www.bgsu.edu/departments/tcom/faculty/ha/sp2003/gp1/Article1.html
http://www.albany.edu/~aw5959/
http://loveyourbody.nowfoundation.org/offensiveads.html

Kommentit (0)

Vastauksesi