Mistä jalkapalloseurojen tulot ovat peräisin?

Mistä jalkapalloseurojen tulot ovat peräisin?

Mistä jalkapalloseurojen tulot ovat peräisin? Onko tätä tutkittu missään, Suomessa tai muissa maissa? Arvelen että tulonlähteiden osuudet vaihtelevat seurakohtaisesti ja eri maiden liigojen välillä. Mieleeni tulevat
- pääsylippujen ja kausikorttien myynti
- fanituotteiden myynti
- makkaran, pullan ja kahvin tms. myynti
- jos on anniskelulupa niin alkoholin myynti
- seuran tekemät sponsorisopimukset ja mainostilan myynti otteluissa
- seuran omistajien seuraan laittamat rahat
- seuran jäseniltä perittävät jäsenmaksut
- lahjoituksina kerättävät varat
Seura voi saada liigan kautta saada rahaa jos liigalla on viralliset sponsorit ja jos liiga on tehnyt televisiosopimuksen josta seuroille jaetaan rahasummia. Kun joukke osallistuu kansalliseen cup-kilpailuun, niin ehkä cup-kilpailua varten on tehty erillisiä sponsorisopimuksia tai televisiosopimus. Cupin finaalijoukkuet saavat jonkin rahasumman. Nämä siis tulivat ekana mieleen, mutta suuruusluokasta ja prosenteista ei ole mitään käsitystä. Miten yllä mainitut tulonlähteet merkitään seuran seuran kirjanpidossa?

Arvelen että pääsylipputulojen osuus Veikkausliigan joukkueilla ei ole erityisen suuri, koska otteluiden yleisömäärät ovat aika vaatimattomia eikä liigaotteluita ole kauden aikana kovin montaa. Sen sijaan Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa on suuremmat yleisömäärät liigapeleissä joten pääsylippujen osuus tuloista on varmaan suurempi. Puhumattakaan jostain suuresta liigasta, kuten Saksasta jossa pääsarjan yleisökeskiarvo on noin 40000 katsojaa/ottelu. Tällöin pääsylipuista saa vielä enemmän rahaa.

Vastaus

Pahoittelut vastauksen viivästymisestä.

Valitettavasti en löytänyt mistään käytettävissäni olevista lähteistä sellaisia tietoja, joiden valossa kysymykseesi voisi antaa vastauksen.

Oikeastaan ainoa haaviin jäänyt tieto oli Seppo-Samuli Miettisen opinnäytetyöstä. Miettinen toteaa, että yleisesti ammattimaisesti toimivien urheiluseurojen päätulonlähteen kuvitellaan olevan katsojat, jotka tuovat seuraan rahaa ostamalla pääsylippuja ja fanituotteita. Suomessa urheiluseurojen tulot muodostuvat kuitenkin suurimmaksi osaksi yrityksille tarjottavan näkyvyyden sekä palveluiden kautta.

Suomen urheilukirjasto on varmasti asiantuntevin taho kysymyksiisi vastaamisessa.

Suomen urheilukirjasto
http://www.urheilumuseo.fi/Default.aspx?tabid=3050

Lähde:

Seppo-Samuli Miettinen:
Hospitality-palveluiden kehittäminen ja markkinointi : Case Tampere United Oy
Liiketalouden koulutusohjelma
Maaliskuu 2008
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/9109/Miettinen.Se...

Kommentit (0)

Vastauksesi