Mikä tekee mäkihyppääjästä hyvän?

Mikä tekee mäkihyppääjästä hyvän?

Missä määrin mäkihyppy on taitolaji? Mikä tekee hyppääjästä hyvän? Kuinka paljon mäkihyppy on taitolaji ja mitä se paras hyppääjä sitten tekee toisin kuin muut? Tuntuu, että tuuristahan se on kiinni miten pitkälle lentää, vai?

2 vastausta

Mäkihyppy on todella hieno laji, joka vaatii taitoa, rohkeutta ja myös hyvää kuntoa - ja tuuria. Mäkihypyn suoritus vaatii monen osatekijän hallintaa, erityisesti hyvää tasapainokykyä, vartalon hallintaa, reagointikykyä ja lihastoiminnan säätelykykyä. Luepas seuraava Tiede-lehden juttu: http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/olympiamaessa_juhlivat_parhaat_ponnistajat

Mäkihyppy on urheilun taitolaji, joka vaatii hyvien motoristen taitojen lisäksi myös vahvoja psyykkisiä ominaisuuksia. Mäkihyppy on viehättävimmillään lentomäessä, eli lentäminen on mäkihypyn suola. Lentomäissä hyppääjän nopeus hyppyrin pöydällä lähentelee 110 km tunnissa ja pisimmät lennot hipovat 240 metrin rajaa. Tällöin hyppääjä lentää ilmassa noin 9 sekuntia ja joutuu hallitsemaan vartalonsa ja suksensa verrattain suurten voimien myllerryksessä. Kun ihmisen psyko-fyysiset luonnolliset edellytykset ovat rakentuneet parhaimmillaankin 30–40 kilometrin tuntinopeuksien hallintaan ja kun hänen valmiutensa pitkiin lentoihin ilman merkittävää apuvälineistöä on lähes olematon, mäkihyppy vaatii harrastajaltaan poikkeuksellisia ominaisuuksia verrattuna tavallisiin, turvallisesti maan pinnalla harjoitettuihin urheilulajeihin.

Lue vielä tämäkin juttu:
http://makikoulu.wordpress.com/jutut-ja-juorut/

 

 

Kommentit (0)
13.02.201410:26
3105
59

Mäkihypyn pituuteen vaikuttavat (itse mäen lisäksi) eniten:

  • laskuasennon aerodynamiikka
  • ponnistus
  • ilmalennon aerodynamiikka
  • tuuliolosuhteet
  • suksien luisto
  • hyppääjän paino

Eniten eroa hyvän ja vähemmän hyvän hypyn välillä on ponnistuksessa ja ilmalennossa. Hyvä ponnistus on mahdollisimman voimakas, oikea-aikainen ja oikean suuntainen. Ilmalennon hallinnan merkitys on sitä suurempi, mitä isompi mäki on kyseessä. Isoissa, mutta alamäen profiilista johtuen matalalla lennettävissä mäissä on nähty jopa yli 50 metrin eroja onnistuneen ja epäonnistuneen ilmalennon välillä.

Eniten tuurilla on osuutta tuuliolosuhteissa, vaikka niitä nykyisin yritetäänkin huomioida tuulikompensaatiolla.

Kommentit (0)

Vastauksesi