Minua vaivaa näennäisesti pieni, mutta periaatteellisesti suuri asia:...

Minua vaivaa näennäisesti pieni, mutta periaatteellisesti suuri asia:...

Minua vaivaa näennäisesti pieni, mutta periaatteellisesti suuri asia: pizzerioiden mainokset. Kotioveni postilaatikon yläpuolella lukee isolla ja selvästi, että mainoksia en halua. Tästä huoimatta muutamia pizzeria jatkuvasti mainoksia postiluukustani työntää. Ymmärrän kyllä, että jakaja saattaa joskus ajatuksissaan erehtyä, mutta ei niin usein kuin talossamme tapahtuu. Merkintä on ovessani selvä ja rappukäytävässä on hyvä valaistus. Olen ottanut näihin yrityksiin yhteyttä monta kertaa ja aina he tapahtunutta pahoitelevat, mutta muutosta toimintakulttuuriin ei ole tullut. Kärsivällisyyteni on nyt lopussa.

Kansalaisella on oikeus olla vastaanottamatta postiluukkuunsa tällaista osoitteetonta mainontaa. Mihin viranomaiseen otan seuraavaksi yhteyttä? Millaisen rangaistuksen mainostaja voi saada, voiko saada esimerkiksi niin suuren sakon, että kannustaa tarkkuuteen mainosjakelussa?

Vastaus

Itsekin olen tapellut pizzamainosten kanssa. Ovessamme oli jopa "Ei mainoksia" -viestin lisäksi "Ei pizzamainoksia!" -lappunen. Eräs lähialueen pizzeria lopetti mainosten jakelun vasta kun sanoin asista kasvotusten mainostenjakajalle. Yksi pizzerioista jakaa mainoksiaan edelleen, vaikka olen toistuvasti soittanut yritykseen ja selittänyt näkökantani.

Sinulla on kuluttajansuojalain nojalla oikeus kieltää osoitteettomien mainosten jakelun kotiisi. Valitetavasti pelkkä ilmoitus ovessa ei toisinaan riitä, kuten ei myöskään yhteydenotto ko. yritykseen. Mikäli taistelua haluaa jatkaa (itse luovutin, vaikka kiukuttaa joka kerta kun mainos leijailee eteisen matolle), seuraava askel on yhteydenotto kuluttaja-asiamieheen.

Valituksen perusteella kuluttaja-asiamies voi viedä asian markkinaoikeuteen ja yrittäjää voidaan sakon uhalla kieltää jatkamasta asiattomaksi katsottua markkinointia. En omaa riittävää asiantuntemusta arvioidakseni päättäisikö markkinaoikeus tässä tapauksessa sakon langettamisesta ja millaiseksi summa muodostuisi.

Jos valittajia on vain yksi, lienee valitettavasti todennäköistä, että yrittäjä jää rangaistuksetta. Kuluttaja-asiamies voi kuitenkin antaa tälle varoituksen.

Lähteet:

Kuluttajansuojalaki
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038

Kuluttajavirasto
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeud...

Kommentit (0)

Vastauksesi