Milloin otettiin käyttöön ensimmäiset jalkakäytävät ja liikennevalot?

Milloin otettiin käyttöön ensimmäiset jalkakäytävät ja liikennevalot?

Vastaus

Tiettävästi ensimmäiset jalkakäytävät otettiin käyttöön noin 4 000 vuotta sitten Kaneshin kaupungissa. Kanesh oli heettiläisten kaupunki nykyisen Turkin alueella keskisessä Anatoliassa.

Sieltä keksintö levisi muualle. Kreikkalaisen Korintin kaupungin jalkakäytävistä on kerrottu antiikin ajan asiakirjoissa, mutta on epäselvää, miltä ajalta ne tarkkaan ottaen periytyvät. Roomalaiset omaksuivat keksinnön kreikkalaisilta ja esimerkiksi Vesuviuksen tuhkasta kaivetun Pompeijin kaduilla näkee hyvin modernin oloisia jalkakäytäviä.

Sen sijaan Euroopan keskiaikaisissa kaupungeissa ei ollut jalkakäytäviä, vaan ihmiset, hevoset ja ajoneuvot törmäilivät toistensa seassa. Teillä oli edellisten lisäksi myös valtava määrä saastaa, koska vapaana kulkevat eläimet ulostivat kaduille. Myös ihmisten jätökset ja muut jätteet heitettiin teille, joilla ei ollut minkäänlaista viemäröintiä.

Eräänlaisena take away -jalkakäytävänä voidaan pitää tuolloin käytössä olleita puisia korokepohjia, jotka saattoi pukea tavallisten henkien päälle suojaamaan jalkoja vellovalta liejulta. Hevosliikenteeltä ne eivät kuitenkaan suojanneet.

Eurooppalaiset sinnittelivät yllättävän pitkään liejussa vailla jalkakäytäviä. Ensimmäiset jalkakäytävät ilmaantuivat Lontooseen suuren palon jälkeen 1600-luvun lopulla, mutta alkoivat yleistyä vasta 1700-luvulla. Samoihin aikoihin jalkakäytävät yleistyivät myös muissa Euroopan suurissa kaupungeissa.

Helsingin kaupunginmuseon mukaan jalkakäytävät yleistyivät Helsingissä uuden asemakaavan myötä 1810-luvulla. Turussa niitä on saattanut olla aiemminkin. Vanhin tutkijan löytämä maininta pääkaupungin jalkakäytävistä on vuoden 1825 rakennusjärjestyksestä. Siinä tontinomistajat määrätään rakentamaan katujen ja torien molemmin puolin tarpeeksi leveät jalkakäytävät kaikkialla, missä se on mahdollista, ”siihen tapaan, jolla niitä on jo lukuisille kaduille tehty”. Jalkakäytävien leviäminen Helsingin kaduille kesti rakennusjärjestyksen määräyksistä huolimatta vuosikymmeniä.

Lontoossa oli käytössä kaasukäyttöiset liikennevalot jo vuonna 1868. Liikennevaloina toimi pyörivä kaasulyhty, jonka väri oli vuorotellen punainen tai vihreä. Valot oli asennettu Parlamenttitalon lähistölle turvaamaan parlamenttiedustajien liikkumista.

Sähkökäyttöiset liikennevalot ovat yhdysvaltalainen keksintö. Erityisesti herrat Garrett Augustus Morgan ja William Potts kunnostautuivat niiden kehittämisessä. Morgan kehitti ensimmäiset sähkökäyttöiset punaisella ja vihreällä toimineet liikennevalot vuonna 1914. Ne sijaitsivat Ohion osavaltiossa Clevelandin kaupungissa. Morgan sai keksintönsä ansiosta Yhdysvaltojen hallitukselta palkinnon tieturvallisuuden edistämisestä.

Poliisina toimineen William Pottsin ansiosta Detroitissa asennettiin 1920-luvun alussa maailman ensimmäiset automaattiset liikennevalot. Pottsin liikennevaloissa oli käytössä punainen, keltainen ja vihreä sellaisina kuin ne tunnetaan tänäkin päivänä.

Ensimmäiset liikennevalot Helsingissä ja samalla koko Suomessa otettiin käyttöön Aleksanterinkadun ja Mikonkadun risteyksessä 5.10.1951 aamulla kello 6. Ne oli tarkoitettu ensisijaisesti ajoneuvojen käyttöön. Jalankulkijoiden piti toki noudattaa liikennevaloja vilkkaana aikana. Ensimmäisten liikennevalojen käyttöönottoa valvoi poliisipatrulli Berggren – Levo.

Kuuntele: 
Kommentit (0)

Vastauksesi