Milloin alkoi matkustajaliikenne laivoilla Suomen ja Ruotsin välillä?

Milloin alkoi matkustajaliikenne laivoilla Suomen ja Ruotsin välillä?

TVstä tulee juuri elokuva Poikani pääkonsuli (v. 1940) , missä opiskelijaneito matkustaa Tukholmaan. Oliko säännöllistä matkustajaliikennettä Ruotsiin toisen maailmansodan aikanakin, vai onko komedia tehty vain kansakuntamme mielialan ylläpitämiseksi? Milloin mahtoi alkaa säännölliset matkat maidemme välillä ja mistä mihin, sekä mikä/mitkä laiva/t?

Vastaus

Säännöllinen Turun ja Tukholman välinen laivaliikenne alkoi jo kesäkuussa 1836, jolloin ruotsalainen höyrylaiva Solide oli aloittajana. Matka kesti tuolloin noin 30 tuntia. Seuraavana vuonna aloitti kotimainen siipirataslaiva Furst Menschikoff, joka liikennöi avomerikautena kerran viikossa  reittiä Turku - Degerby - Tukholma. Myöhemmin säännöllistä liikennettä Tukholmaan on myös ollut Helsingistä ja Hangosta 

Toisen maailmansodan aikana laivakalusto oli suurelta osin varattu sodankäynnin ja kansanhuollon kannalta välttämättömiin materiaalikuljetuksiin, mutta toki myös henkilöliikennettä pyrittiin pitämään yllä. Matkustajaliikenne rajoittui lähinnä Suomen ja Ruotsin sekä väliaikasemmin Suomen ja Viron ja Suomen ja Saksan väliseksi. 

Sodan vaikutuksesta matkustajaliikenteeseen antavat kuvan Suomen höyrylaivaosakeyhtiön tilastot noilta vuosilta

1938   81800 matkustajaa
1939   81500 matkustajaa
1940   22000 matkustajaa
1941   17000 matkustajaa
1942   22000 matkustajaa
1943   11000 matkustajaa
1944   13000 matkustajaa
1945   30400 matkustajaa
1946   41600 matkustajaa

Sotatoimien aiheuttamien vaarojen lisäksi myös muutamat poikkeuksellisen ankarat talvet haittasivat meriliikennettä. Neuvostoliiton sotilastukikohta Hangossa (1940-1941) rajoitti suuresti Suomenlahden satamien toimintamahdollisuuksia. Maailamansodan viimeisenä vuotena 1944-1945 Suomi menetti useita aluksia sotakorvauksena.

Matkustamista sinänsä valvottiin sotavuosina erittäin tiukasti.

 

Suviranta, Bruno
Suomen höyrylaiva osakeyhtiö 1883-1958. - Suomen höyrylaivaosakeyhtiö, 1958

Haavikko, Paavo
Vuosisadan merikirja : Effoan sata ensimmäistä vuotta 1883-1983. - Suomen höyrylaiva oy, 1983

Lodenius, Erik
Meren avara työkenttä : Höyrylaiva osakeyhtiö Bore 1897-1972. - Bore line, 1972

Pohjanpalo, Jorma
Suomen kauppamerenkulku ja erityisesti linjaliikenteen osuus siinä. - WSOY, 1949

 

 

   

      

Kommentit (0)

Vastauksesi