Miksihän Saab ei saanut enään autonmerkkinä suosiota?

Miksihän Saab ei saanut enään autonmerkkinä suosiota?

Ruotsalainen, ja Suomessakin aikoinaan valmistettu autonmerkki Saab, eli suosionsa huippua 70-80 luvuilla 96, 99, 90 ja 900 mallien ollessa markkinoilla, ja 90-luvullakin vielä jonkin verran, mutta ajautui taloudellisiin vaikeuksiin 2000-lukua kohti tultaessa, ja päättyi koko merkin lopettamiseen 2010-luvun alussa eri valmistajien ostoyrityksistä huolimatta. Saabithan tunnettiin turvallisuudesta, tehokkaista koneista, istuinergonomiasta, tehokkaista lämmityslaitteista, runsaasta varustelusta ja edistyksellisestä tekniikasta. Omat kokemuksenikin Saabeista ovat hyvät, ja ne ovat erittäin jämäkän ja vakaan tuntuisia ajaa, joten ihmetyttää, että miksihän niinkin hyvä ajettava auto ei saanut suosiota? Olikohan syynä ehkä suhteellisen korkea kulutus, ja pienempien perheautomallien puuttuminen malliston supistumisen jälkeen 90-luvulla?

Vastaus

Saab ajautui taloudellisiin vaikeuksiin jo 80-luvulla. Puolet yhtiöstä myytiin amerikkalaiselle General Motorsille vuonna 1990. Ylituotanto ja muut taloudelliset vaikeudet ajoivat ruotsalaiset tehtaat konkurssiin 90-luvun alussa, täten loputkin yhtiöstä myytiin kokonaan General Motorsille vuonna 2000. Tämän jälkeen Saabeja valmistettiin lähinnä Yhdysvaltain markkinoille, mutta ne menestyivät siellä kehnosti. General Motors ajautui vuonna 2008 globaalisen finanssikriisin tunnelmissa konkurssin partaalle ja hätäkeinona lakkautti tappiollisen Saabien valmistamisen kokonaan elinkelpoisuuden osoittamiseksi. Elinkelpoisuuden osoittaminen on edelletys hätärahoituksen saamiselle liittovaltiolta, sillä GM on finanssikriisistä ja siitä seuranneesta uusien autojen myynnin vähenemisestä johtuen suurissa vaikeuksissa ja ilman Yhdysvaltain liittovaltion hätäapua ajautuisi konkurssiin. Saab myytiin hollantilaiselle yritykselle vuonna 2010 joka siirsi tuotannon takaisin Ruotsiin, mutta jo vuoden sisään tuotanto keskeytyi maksuvaikeuksien takia. Saab hakeutui konkurssiin 2011. Autotuotantoa yritettiin elvyyttää ruotsalaisella tehtaalla vielä 2013 uuden omistajan voimin, mutta sekin ajautui konkurssiin jo puolen vuoden sisään. Tämän jälkeen on neuvoteltu Saabin valmistamisen siirtämistä kokonaan Kiinaan. Eli tarina ei ole vielä tässä.....

Kommentit (1)
Voi olla kyse niinkin pienestä asiasta, kuin hieman valtavirrasta poikkeava muotoilu. Saa... Voi olla kyse niinkin pienestä asiasta, kuin hieman valtavirrasta poikkeava muotoilu. Saabien valmistaminen oli kallista, joten niistä olisi pitänyt saada korkeampi hinta ja se taas olisi edellyttänyt "luksusmerkin" ulkonäköä, mitä Saab ei ehkä monien mielestä edustanut (itse kyllä tykkäsin).
4.4.2019 20:56 Matti Rantanen 3131

Vastauksesi