Miksi VR muutettiin osakeyhtiöksi?

Miksi VR muutettiin osakeyhtiöksi?

VR eli Valtionrautatiet muutettiin valtion liikelaitoksesta osakeyhtiöksi (VR-yhtymä) vuonna 1995. Miksi se tehtiin?
Onko osake-yhtiö jotenkin parempi organisaatiomuoto kuin liikelaitos vai mitä eroa niillä on?
Ja toisaalta mitä muita liikelaitoksia vuosien saatossa on muutettu osakeyhtiöiksi?

Vastaus
20.11.201914:18
82686
16

Valtion liikelaitosta ohjaa hallitus ja eduskunta, mikä voi tehdä pitkän tähtäimen toiminnasta poukkoilevaa, kun ohjaajat vaihtuvat 4v välein tai jopa tiheämmin. Liikelaitosta pidetään myös osakeyhtiötä tehottomampana, koska sen tarkoitus on vain tuottaa palveluita, ei voittoa. Osakeyhtiön tehtävä on aina tuottaa voittoa, joten se optimoi toimintansa tehokkaaksi. Ei-strategisilla toiminta-alueilla (ja joskus strategisillakin, Caruna...) valtio pyrkii rahapulassaan myymään osan tai kaiken omistamastaan yhtiöstä. Valtion liikelaitosta ei voi myydä vaan se on ensin muutettava osakeyhtiöksi, johon valtion omistus voi jäädä 0-100%. Joissain tapauksissa EU voi kieltää kilpailun rajoittamisen, jolloin valtion monopoliyhtiö on purettava osakeyhtiöksi. Voi olla myös, että toiminta halutaan jakaa kahtia, kuten esimerkiksi rautateiden ylläpito ja rautatieliikenne, joista toinen voidaan avata kilpailulle.

Liikelaitosta ohjaa siis hallitus ja eduskunta suoraan, osakeyhtiötä ohjaa sen oma hallitus, jossa voi olla valtion edustaja(t) mukana, mikäli valtion omistusosuus on merkittävä.

Vuosien varrella kymmeniä liikelaitoksia on muutettu osakeyhtiöiksi, itse asiassa jäljellä ei enää ole kuin Senaatti-kiinteistöt ja Metsähalllitus (joka sekin omalla lainsäädöllään toimiva).  Esimerkiksi Posti, Tielaitos, Kemijoki Oy, Pohjolan Liikenne, Valmet, Rautaruukki, Neste, Stora-Enso (Enso-Gutzeit), Sampo(Postipankki),...

Kommentit (0)

Vastauksesi