Miksi Venäjän ja Ukrainan metrot on rakennettu niin syvälle?

Miksi Venäjän ja Ukrainan metrot on rakennettu niin syvälle?

Metroasemien sijainti syvällä loputtomine liukuportaineenhan kasvattaa jo kokonaismatka-aikaakin minuuttitolkulla.

4 vastausta
08.11.201918:42
61387
3

Moskovassa maaperä on sellaista, että ylempänä ei ole vakaata maalajia johon rakentaa.

Ukrainassa ehkä sama syy, vai onko suota kuten Pietarissa.

Kommentit (0)
08.11.201919:30
13632
3

Venäjä ja Ukraina ovat niin laajoja alueita, että vastausta täytyy väistämättä rajata. Jos siis lasketaan vain Moskova, Pietari ja Kiev, niin silloin löytyy vastaus helposti myös Kieville:

Hilly landscape is the reason for the unusual depths and two-fold escalators of underground Kiev Metro (subway) stations in the city center (with the deepest one, Arsenalma, measuring 105.5 metres).

Ukrainassa on kyllä monenlaista maastoa. Sen peruskallio kun on vanhimmilta osiltaan 2,5 miljoonaa vuotta vanhaa, mutta tätä perustaa ovat rikkoneet monet prosessit sen historian aikana.

Jos siis joku tietää missä muissa kapungeissa syviä metroja on, voisi kaivaa myös niiden geologiset tiedot.

JATKOA: Kas niin, kun jaksaa kaivaa, löytyy netistä luetteloita eri maiden metroista.

Lisäksi löysin yleisen kuvauksen erilaisista syistä miksi jotkut metro on kaivettu niin syvälle (viimeinen linkki). Sen mukaan Kievin metron syvin kohta on syvällä koska haluttiin alittaa Dnepr-joki alakautta sen sijaan, että olisi rakennettu silta. New Yorkissa on menty syvälle jotta rakennuskanta ei romahtaisi, ja Roomassa on liikaa roomalaista romua eli historiallisia raunioita, joita halutaan suojella. Joissain paikoissa (kuten Praha ja edellä mainittu Kiev), epätasainen, mäkinen maasto sanelee sen että osa asemista on pinnalla ja osa syvällä mäkien kupeessa, eihän metrorata voi nousta ja laskea ihan samaan tahtiin mäkien kanssa. Muita syitä ovat kallioruhjeet, vetelä maaperä, kunnallistekniikkaa, jne. Helsingin metrossa on kohdattu aika monia näistä syistä, ainakin merenlahti joka piti alittaa, ruhje (jota ei alitettu koska se tuli rakennusvaiheessa yllärinä) ja soinen maaperä jonka läpäisyyn haettiin oppia Leningradista (joka ei silloin ollut Pietari).

Kommentit (0)
08.11.201920:12
17717
3

Muistelen nähneeni ja kuulleeni toisinaan mainintoja siitä, että Moskovan metron eräät osuudet rakennettiin kylmän sodan aikana poikkeuksellisen syviksi, jotta niiden asemia voitaisiin käyttää väestönsuojina mahdollisen ydinsodan aikana. Tällainen maininta tosiaan löytyy myös Wikipediasta:

The beginning of the Cold War led to the construction of a deep section of the Arbatsko-Pokrovskaya Line. The stations on this line were planned as shelters in the event of nuclear war.

 

Kommentit (1)
Tämä pätee myös Pjonjangin metroon, joka on vielä syvempi kuin Moskovan metro, jota s... Tämä pätee myös Pjonjangin metroon, joka on vielä syvempi kuin Moskovan metro, jota se jäljittelee monella tavalla. Pjonjang rakennettu tasangolle, eikä metro ole vielä kasvanut laajaksi, joten yhtään maanpäällistä asemaa ei ole mukana.
8.11.2019 21:03 Telttu Ella 13632
08.11.201923:07
61387
1

Ja yksi syy, en tiedä onko tarpeen Venäjällä, mutta esimerkiksi Lontoossa on, että ydinkeskustan läpi menee useita risteäviä linjoja ja nehän eivät tietenkään voi olla samalla syvyydellä (plus vielä turvaväli kalliossa joka välissä), jolloin alin, Northern Line joutuu välttämättä varsin syvälle, n.60m syvyyteen. Tosin (maaperästä johtuen?) Moskovan metro on syvimmillään 84 metriä ja Kievin 105m.

Kommentit (0)

Vastauksesi