Miksi useimmilla sähköautoilla ei voi vetää peräkärryä, vaikka niissä on valtavasti vääntöä?

Miksi useimmilla sähköautoilla ei voi vetää peräkärryä, vaikka niissä on valtavasti vääntöä?

2 vastausta

Verkosta löytyy useitakin pohdintoja aiheesta. Juuri tänään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ajoneuvotekniikan johtava asiantuntija kertoi Ilta-Sanomien jutussa, että sähköautojen ongelma on täydellä kuormalla tehtävä mäkilähtö jyrkkään 12 prosentin ylämäkeen, joka pitää suorittaa hyväksytysti myös täydellä perävaunukuormalla, mikäli sellainen siis on autoon sallittu. Polttomoottorien kohdalla moottorin ja vaihteiston välissä on kytkin tai momentinmuunnin, mikä luistaa liikkeellelähdössä ja muuntaa moottorin momentin riittäväksi tarvittavaan liikkeellelähtömomenttiin nähden.  Sähkömoottorin osalta kytkintä ei yleensä ole, jolloin moottorin pitää tuottaa riittävä liikkeellelähtömomentti suoraan. Ilta-Sanomien juttu pohjautui aikaisempaan Ylen verkkosivujen artikkeliin.

Useimmat sähköautojen valmistajat eivät ole halunneet kustannussyistä satsata perävaunun vetoon, sillä maailmanlaajuisilla automarkkinoilla koukkujen ja vetokyvyn kysyntä on paljon vähäisempää kuin esimerkiksi Suomessa keskimäärin. Teknisesti sähkömoottorin ja siihen liittyvän elektroniikan mitoitus kyseisen kokeen läpäiseväksi olisi mahdollista.

Riittävää vetokykyä löytyy autoliikkeistä tällä hetkellä saatavista täyssähköautoista vain Teslan Model X:stä ja Audi e-tronista sekä piakkoin myös Mercedes-Benz EQC:stä.

Kommentit (1)
Rautateillä yleisistä sähkövetureista voidaan kai päätellä, että mitään periaatt... Rautateillä yleisistä sähkövetureista voidaan kai päätellä, että mitään periaatteellista ongelmaa suuren kuorman vetämiseen sähkömoottorin voimin ei liity.
15.5.2019 23:07 Matti Rantanen 3293
16.05.201913:51
47013
3

Uuden automallin tyyppihyväksynnässä pitää hyväksyttää myös vetokoukku, jos se on lisävaruste. Vetokoukkuvalmius muuttaa auton pohjan aerodynamiikkaa ja lisää painoa, joista kumpikaan ei sovi sähköautojen ideaan. Joten valmistajalle on helpompaa ja halvempaa jättää koko vetokoukkuvalmius pois. Vaikka auto jaksaisikin kärryä vetää.

Sähköautot eivät ole ainoita tällaisia tapauksia, esim. luksusautoon Jaguar XJ ei myöskään ole tyyppihyväksytetty vetokoukkua, vaikka tehoja varmasti riittäisi kärryn tai vaunun vetoon. Ilmeisesti valmistaja on ajatellut, että se ei sovi auton tyyliin tai on ostajakunnassa tarpeeton.

Kommentit (1)
Henkilöautojen vetokoukut taitavat olla lähinnä Eurooppalainen ilmiö. Muualla maailmas... Henkilöautojen vetokoukut taitavat olla lähinnä Eurooppalainen ilmiö. Muualla maailmassa paljon tavaraa kuljettelevat ajelevat kai yleensä lavapakuilla.
17.5.2019 10:13 Leo Salminen 2401

Vastauksesi