Miksi rautatiet ovat niin kapeita?

Miksi rautatiet ovat niin kapeita?

Miksi raideleveys on aina paljon pienempi, kuin radalla kulkevien junien leveys. Kiskoahan kapeaan rataan ainakin kuluu yhtä paljon, kuin leveämpäänkin.

7 vastausta

Rautateiden raideleveys todella on pienempi kuin junan leveys. Tämä liittyy fysiikan lakeihin; vaikka leveämpi raideväli on vakaampi, sillä se on vähemmän "kiikkerä", kapeampi raide mukautuu paremmin maastoon. Se on myös halvempi rakentaa, väittävät useat lähteet.

Yleisin raideleveys maailmassa on 1435 mm, Suomessa 1524 mm. Tulevaisuudessa raiteet kyllä ovat suheessa juniin leveämpiä, kun junien nopeus kasvaa.

Esimerkiksi Sveitsissä päärautatieyhtiön (CFF) junaradat ovat normaalilevyisiä, kun taas paikallisyhtiöiden radat ovat kapeita, sillä ne sopeutuvat helpommin mäkiseen ja mutkaiseen maastoon.

Kommentit (1)
Muuten hyvä vastaus, paitsi kummatkin mainitut raideleveydet ovat väärin. Normaaliraide... Muuten hyvä vastaus, paitsi kummatkin mainitut raideleveydet ovat väärin. Normaaliraideleveys on 1435 mm ja suomalainen 1524 mm. Ja mihin perustuu tuo, että nopeuden kasvaessa raiteet ovat suhteessa juniin leveämpiä? Tohdinpa epäillä, että suurta nopeutta lähdettäisiin hakemaan junia kaventamalla.
19.12.2019 18:40 Martti Syyskorpi 5476
20.12.201920:30
1137
14

Kun mitä kapeemmat raiteet, niin sen jyrkempiä mutkia niissä voi olla. Siksi kapeat.

Kommentit (0)
20.12.201907:00
70870
13

Vaikka kiskoa meneekin yhtä paljon riippumatta raidevälistä, on lyhyempien ratapölkkyjen ja vähemmän sepelitarpeen tuoma säästö satojen ja tuhansien kilometrien matkoilla merkittävä. Varmaan tekisivät vieläkin kapeampia, ellei stabiilisuus kärsisi liikaa. 

Kommentit (0)

Kiitos raideleveyksiä koskevasta korjauksesta! Korjasin ne alkuperäiseen vastaukseen. Hävettää ihan, että menin kopioimaan ne väärin. Kiitos vielä kerran!

Raideleveyttä ei ole suunnitelmissa leventää.

Tosin Wikipedia mainitsee,että "yleisesti ottaen leveäraiteinen juna on vakaampi, sallii suurempia nopeuksia ja pystyy kantamaan enemmän kuormaa.

Kommentit (0)

Kiitos raideleveyksiä koskevasta korjauksesta! Korjasin ne alkuperäiseen vastaukseen. Hävettää ihan, että menin kopioimaan ne väärin. Kiitos vielä kerran!

Raideleveyttä ei ole suunnitelmissa leventää.

Tosin Wikipedia mainitsee,että "yleisesti ottaen leveäraiteinen juna on vakaampi, sallii suurempia nopeuksia ja pystyy kantamaan enemmän kuormaa.

Kommentit (0)

Kiitos raideleveyksiä koskevasta korjauksesta! Korjasin ne alkuperäiseen vastaukseen. Hävettää ihan, että menin kopioimaan ne väärin. Kiitos vielä kerran!

Raideleveyttä ei ole suunnitelmissa leventää.

Tosin Wikipedia mainitsee,että "yleisesti ottaen leveäraiteinen juna on vakaampi, sallii suurempia nopeuksia ja pystyy kantamaan enemmän kuormaa.

Kommentit (0)

Kiitos raideleveyksiä koskevasta korjauksesta! Korjasin ne alkuperäiseen vastaukseen. Hävettää ihan, että menin kopioimaan ne väärin. Kiitos vielä kerran!

Raideleveyttä ei ole suunnitelmissa leventää.

Tosin Wikipedia mainitsee,että "yleisesti ottaen leveäraiteinen juna on vakaampi, sallii suurempia nopeuksia ja pystyy kantamaan enemmän kuormaa.

Kommentit (0)

Vastauksesi