Miksi raitiovaunu painaa kaksi kertaa enemmän kuin paikallisliikenteen bussi?

Miksi raitiovaunu painaa kaksi kertaa enemmän kuin paikallisliikenteen bussi?

Vastaus
30.11.201714:46
44998
33

Mistä tämä kaksinkertaisen painon tieto on? Otitko huomioon pituuserot? Raitiovaunu NrI painaa 28tonnia/20metriä ja Artic 41tonnia/27metriä ja bussi 20 tonnia/11metriä

Tuon pituuseron lisäksi tulee mieleen seuraavat syyt: Raitiovaunun umpiterästä olevat pyörät painavat enemmän (ja niitä on enemmän) kuin ilmaa täynnä olevat bussin kumirenkaat. Onhan bussissakin vanteet, mutta ne ovat pienemmät ja kevyempää peltiä kuin umpiterästä olevat kiskopyörät. Painavien teräspyörien vuoksi myös alustarakenteet ja vetoakselit täytyy rakentaa tukevimmiksi kuin bussissa. Raitsikan katolla olevat sähkönkeruulaitteet (jotka siis ottavat sähkön linjoista) ovat myös varsin painavia eikä bussissa moisia ole lainkaan. Niiden vuoksi myös seinä- ja kattorakenteet ovat tukevampia (ja siis painavampia) kuin bussissa. Raitsikan sähkömoottorit sen sijaan tuskin painavat sen enempää elleivät jopa vähemmän kuin bussin polttomoottori ja polttoaine tankkeineen.

Kommentit (1)
Aivan oikeaa päättelyä vastaajalta. Voisi ehkä lisätä, että raitiovaunu on rakennet... Aivan oikeaa päättelyä vastaajalta. Voisi ehkä lisätä, että raitiovaunu on rakennettu kestämään pidempään, varsinkin Helsingissä siinä on enemmän telejä äkkimutkaisten ratojen vuoksi. Kapeaan ratikkaan tulee matkustajaa kohti pituutta enemmän kuin bussiin.
4.12.2017 17:20 Eero Tuominen 1023

Vastauksesi