Miksi natsien toteuttama holokausti on niin suosittu aihe, mutta muut kansanmurhat ei?

Miksi natsien toteuttama holokausti on niin suosittu aihe, mutta muut kansanmurhat ei?

Tai ainakin vähemmän on puhetta niistä verrattuna tuohon.

Vastaus

Vaikka kysymyksen muotoilun voi nähdä edustavan ns. whataboutismia (ts. siinä oletetaan, että juutalaisten joukkotuhosta puhuminen olisi ikään kuin pois muiden kansanmurhien käsittelystä), on siihen mahdollista antaa perusteltuja vastauksia.

Ennen kaikkea natsien toimeenpanema juutalaisväestön kansanmurha oli poikkeuksellinen laajuudessaan: sen uhriksi joutui noin kuusi miljoonaa miljoonaa juutalaista (minkä lisäksi natsit murhasivat miljoonia muita vainottuihin ryhmiin kuuluneita siviilejä). Kaiken lisäksi tämä tapahtui Keski-Euroopassa ja vain 75 vuotta sitten, joten on täysin ymmärrettävää, että aihetta on länsimaissa tutkittu paljon ja käsitelty monesta eri näkökulmasta. Monesti keskustelun ja tutkimusten lähtökohtana on kysymys siitä, kuinka näin saattoi tapahtua, ja usein juutalaisten kansanmurhan muistamisen ja käsittelyn tarpeellisuutta perustellaan nimenomaan sillä, että tämä hirvittävä järjestelmällinen verilöyly tapahtui maailmassa, joka ei ole kovinkaan kaukana omastamme. "Kertomuksen holokaustista täytyy juurtua nykyisyyteen", kirjoittaa historioitsija Timothy Snyder teoksessaan Musta maa. "Täsmälleen samaa ideologian ja tilaisuuden yhdistelmää kuin vuonna 1941 ei uudestaan nähdä mutta mahdollisesti jotain sen tapaista kyllä. Täten osa pyrkimyksestä ymmärtää menneisyyttä on se ponnistus, jota tarvitaan itsemme ymmärtämiseen. Holokausti ei ole pelkästään tapahtuma vaan myös opetus." (Snyder, s. 13.)

Totta kai myös muita kansanmurhia ja historian järkyttäviä tapahtumia on syytä muistaa ja tutkia -- ja tutkimuskirjallisuutta niistä onkin tuotettu huomattava määrä, mutta yleistajuista tietokirjallisuutta toki huomattavasti vähemmän kuin holokaustista. Eräitä olennaisia suomenkielisiä teoksia tässä yhteydessä on syytä kuitenkin mainita: Kalle Sysikasken Kansanmurha paratiisissa: Itä-Timorin historia ja nykypäivä, Hannu Pesosen Tuomio ja sovitus: Ruandan kansamurhan tilinteko, Anne Applebaumin Punainen nälkä: Stalinin sota Ukrainassa, Serafim Seppälän Armenian kansanmurhan perintö. Lopuksi lyhyt sitaatti viimeksi mainitusta teoksesta: "Kansanmurhat eivät kilpaile keskenään. Kärsimystä ylipäätään ei voi kilpailuttaa." (Seppälä, s. 31.)

 

Kommentit (2)
Suurimmat syyt ovat varmaan, että tuo tapahtui "omalla takapihalla" Euroopassa ja siitä ... Suurimmat syyt ovat varmaan, että tuo tapahtui "omalla takapihalla" Euroopassa ja siitä on niin vähän aikaa, että aikalaisia on vielä elossa, joten siitä keskustellaan Euroopassa.
4.4.2019 20:48 Matti Rantanen 3322
Ehkei pelkästään takapihalla - vietiinhän Suomestakin juutalaisia...meidän kansalaisi... Ehkei pelkästään takapihalla - vietiinhän Suomestakin juutalaisia...meidän kansalaisiamme ja ehkä sukulaisiamme on joutunut uhreiksi tai ainakin peloteltu, ovat joutuneet pakenemaan omasta maastaan. Keskustelunaiheen aktiivisuutta lienee lisännyt sekin, että siihen on myös tekijäpuolella osallistunut suomalaisia. Tai ehkä niitä kirkassilmäisiä nuorukaisia, jotka pyrkivät seurustelemaan suomalaisnaisten kanssa täällä ollessaan. Yleismaailmallinen kiinnostus ja kauhu lienee rakentunut paitsi kirjaston hyvässä vastauksessa mainittuihin tekijöihin, myös siihen, että Keski-Euroopasta Uuteen maailmaan muuttaneiden sukulaisia oli samaten sekä uhreina että syyllisinä. Heitä oli länsiliittoutuneitten joukoissa ja kansallissosialistien puolella. Ja Neuvostoliitossa. Entisen Jugoslavian hajoamisen aikoihin tapahtuneet kansanmurhat pääsivät vähäksi aikaa tapetille täälläkin, kun siellä palkkasotureina palvelleet suomalaiset kirjoittivat siitä. Nykyiset tiedotusvälineet tuovat kauhut ja kuoleman olohuoneisiimme tai suoraan nenämme alle vaikka istuisimme bussissa tai kahvilassa. Ihmisillä on kuitenkin taipumus jättää vähemmälle huomiolle kaaos, joka tapahtuu maantieteellisesti meistä kaukana, kuvitellaan, että siihen ei tarvitse osallistua. Niin, kärsimystä ei todellakaan voi kilpailuttaa, tapahtuipa se Syyriassa tai Myanmarissa tai Turun kauppatorilla. Mittakaava ja seuraamukset vain vaihtelevat. Syytkin lienevät samat vuosikymmenestä tai vuosituhannesta riippumatta.
5.4.2019 07:55 Lahja Kotka 16034

Vastauksesi