Miksi Mitsubishi luopui bensiini suorasuihkutustekniikasta?

Miksi Mitsubishi luopui bensiini suorasuihkutustekniikasta?

Mitsubishi toi 90-luvun lopulla vallankumouksellisen GDI (Gasoline Direct Injection)-bensiinimoottorin tuotantoon, jossa bensiini suihkutettiin suoraan sylinteriin toisin kuin perinteisissä bensiinimoottoreissa, joissa suihkutus tapahtui imusarjan kautta. Nyttemmin ei GDI-moottoreita enää kuitenkaan Mitsubishin autovalikoimassa näy, vaan bensiinimoottorit ovat MIVEC-tyyppisiä, joissa suihkutus kaiketi tapahtuu perinteisesti imusarjan kasutta. Monet muut merkit sen sijaan ovat ottaneet bensiinin suihkutuksen sylinteriin käyttöönsä.

Miksiköhän Mitsubishi luopui tästä tekniikasta - myikö merkki teknologian Hyundaille, koska sen bensiinimoottoreissa lyhenne GDI näkyy nykyisin olevan käytössä?

Kuvat: 
Vastaus
09.04.201813:35
23631
3

Ennen Mitsubishia suorasuihkutus oli autoissa käytössä mm. Mersulla, AMC.llä ja Fordilla. Se keksittiin jo 1902. Mitsubishi kylläkin aloitti keksinnön uudelleentulemisen 1996.

Ensimmäisissä GDI-moottoreissa, mm. Mitsubisheissä kun se oli ensimmäisiä, oli tyyppivikana karstoittuminen jo vähilläkin (3000) kilometreillä. Se ehkä aikaansai siirtymisen muihin(kin) teknologioihin, mutta Mitsulla on edelleenkin tuotannossa suorasuihkutusmoottoreita, esim 4B4, Eclipsessä.  

MIVEC on venttiilien ohjausjärjestelmä, sitä on käytössä sekä suora- että imusarjasuihkutuskoneissa.

GDI-nimi on Mitsubishin rekisteröimä, jos Huyndai käyttää sitä, niin he ovat varmaankin lisensioineet nimen/teknologian (Mitsuhan omisti 10% Huyndaista vuoteen 2003 asti). Muilla valmistajilla suorasuihkutus on nimeltään SIDI, FSI, TFSI, TSI,...

Kommentit (0)

Vastauksesi