Miksi mekaanisessa rannekellossa on pariton määrä laakerikiviä ?

Miksi mekaanisessa rannekellossa on pariton määrä laakerikiviä ?

Yleensä rannekellojen kivien määräksi mainostettiin 15, 17, 19 tai 21. Kuitenkin jokaiselle rattaalle tarvitaan laakerointi akselin molempiin päihin

Vastaus

Pahoittelen vastauksen viivästymistä!  Kelloseppäkoulun rannekellotekniikan opettajana toiminnut koulun apulaisrehtori, Jouni Pöllänen vastaa: "Parittomalle kivimäärälle on aika selkeä syy. Yleensä koneiston rattailla on laakerikiviä parillinen määrä (ylä- ja alapuoli), mutta liipottimella on pariton, koska laakerikivien (vasta- ja reikäkivet, joita on yhteensä neljä kappaletta) lisäksi siellä tököttää siirtorullalla yksinään niin sanottu siirtokivi. Se ei siis ole laakerikivi, vaan impulssi ankkurilta liipottimelle tulee sen välityksellä. Mutta samaa synteettistä rubiinia se kumminkin on, Jouni Pöllänen tiivistää.

Elektronisissa kvartsikoneistoissa kivien määrä on useinkin parillinen, koska mekanismissa ei ole liipotinta laisinkaan. Analogisessa kvartsikoneistossa kiviä tarvitaan voimaa osoittimille siirtävään rataskoneistoon.

Toisaalta markkinoilta kyllä löytyy joitakin mekaanisia koneistoja parillisella kivimäärällä, mutta se on paritonta lukua harvinaisempaa. Minimimäärä käsivetoisessa mekaanisessa koneistossa on 15 kiveä, ja jos keskirattaallakin on kivet, niin 17 kiveä. Sen yli menevillä kivimäärillä ei juuri virkaa ole. Automaattikelloissa voi luonnollisesti olla tätä minimiä hieman enemmän riippuen konstruktion monimutkaisuudesta."

Viite osoitteessa: http://www.kellomies.fi/?p=3615

 

 

 

Kommentit (0)

Vastauksesi