Miksi meitä nykyään palvellaan chatissa?

Miksi meitä nykyään palvellaan chatissa?

Chat, chatti, tsätti tai mikä se nyt onkaan löytyy nykyään lähes jokaisen isomman yrityksen, viraston tai muun vastaavan toimijan sivustolta. Jopa terveyskeskukseni halusi chatata kanssani, kun yritin päästä lääkäriin. Hitaana kirjoittajana työllistän takuulla sen toisessa päässä olevan ihmisen paljon pitemmäksi aikaa kuin jos hän vastaisi puhelimeen. Tuntuu myös, että chatissa tulen helpommin väärin ymmärretyksi tai että minulle vastataan jotain muuta kuin mitä mielestäni kysyin. Vaikka tämän tsättäilyn idea ei minulle aukenekaan niin ymmärrän toki, että jotain palvelun tarjoajan kannalta hyvää siinä kuitenkin täytyy olla, kun sitä kerran joka paikassa tyrkytetään. Siis mikä on sen etu verrattuna puhelinpalveluun?

3 vastausta

Chat-palvelu on asiakaspalvelua verkossa, joten se on maksutonta asiakkaalle. Puhelinpalvelu yleensä on maksullista paikallispuhelumaksuineen.

Chat on asiakaspalvelijan kannalta joustava kanava, koska chat-istunnossa yksittäinen asiakaspalvelija voi palvella useampaa asiakasta samaan aikaan, puhelimessa vain yhtä.

Chatin etu on helppo saavutettavuus verkon kautta. Uskoisin, että nykyaikana firmojen on tarpeellista tuoda verkkosivuille myös asiakaspalvelukontakti muutaman klikkauksen päähän, koska lähes jokaisella yrityksellä on verkkosivut. Selaillessaan yrityksen verkkosivua, asiakas näkee sivulla chat-ikkunan, josta hän voi kysyä neuvoa tai saada vahvistusta ostopäätökselleen.

Chattiin periaatteessa voi liittää esim. videopuhelumahdollisuuden, joten chat simuloi mahdollisesti jopa aitoa kasvokkaiskontaktia.

Uskon, että yrityksille, jotka käyvät kilpailua asiakkaista, on välttämätöntä tarjota asiakaspalvelua monen eri kanavan kautta usein lähes kellon ympäri. Asiakas voi itse valita, käyttääkö chattiä, puhelinpalvelua tai jopa verkkotapaamista yrityksen kanssa asioidessaan - tai jotakin sosiaalisen median kanavaa. Asiakas käyttää kullakin hetkellä itselleen sopivaa kätevintä ja saavutettavinta kanavaa.

 

 

 

Kommentit (0)
04.02.201916:56
2646
11

Chat on hyvä puhelinpalvelua täydentävänä, mutta ei korvaavana. Voihan esim. terveyskeskuksen asiakkaalla olla kova kurkkukipu tms. syy, miksi ei pysty puhumaan.
Chat-palvelu on myös helpompi ja halvempi toteuttaa: vastaajia voi olla kymmeniä eikä työ ole tekijänsä sijaintiin sidottua. Kaikki vastaajat voivat tarvittaessa nähdä myös toistensa keskustelut ja auttaa toinen toistaan tiukan paikan tullen.

Kommentit (0)
04.02.201918:22
51248
6

Ei chatissa ole välttämättä ihmistä lainkaan, robotti tulee halvemmaksi. Eli syy chattiin on siis raha: robotti, joka on vastaavinaan, tulee halvemmaksi kuin ihmiset asiakaspalvelussa.

Kommentit (0)

Vastauksesi