Miksi maalataan ensin apuviiva?

Miksi maalataan ensin apuviiva?

Tien reunaviivoja maalattaessa maalataan ensin yhdellä koneella apuviiva ja sitten toisella koneella varsinainen reunaviiva. Miksiköhän ei siinä varsinaisen reunaviivan maalauskoneessa voisi suoraan olla se sama mittauslaitteisto, joka on siinä apuviivan maalauskoneessa?

Kuvat: 
Vastaus
03.02.202008:03
70670
2

Vähän menee arvaukseksi, kun ei netistä löydy tietoa, mutta korjatkaa jos tiedätte paremmin.

Reunaviiva (apu)merkitään samalla kertaa kun keskiviivakin ja ohituskieltoviivat. Syitä miksi merkintälaite on erikseen:

a) ohituskieltoviivoja varten tarvitaan GPS tai muu tieto sijainnista. Lienee halvempaa laittaa ja ylläpitää tämä laitteisto/tietokanta yhdessä-muutamassa merkintäautossa kuin kaikissa maalausautoissa.

b) GPS:n tarkkuus ei riitä tien keskiviivan (ja siitä riippuvan reunaviivan) merkitsemiseen, tarvitaan mittaus tien leveydestä. Tämä voidaan tehdä mittakepeillä tai ehkä nykyisin jo kameralla ja kuvantunnistuksella. Jokatapauksessa hetken aikaa on tarpeen sulkea muu liikenne tieltä. Sulkemisaika on lyhyempi (ja häiriö muulle liikenteelle pienempi), jos tehdään merkintä nopealla henkilöautolla kuin suoraan hitaalla maalauskoneella. En ole nähnyt merkintäkonetta työssään, mutta veikkaan että se merkitsee molemmat reunat samalla kertaa ja siten tukkii koko tien merkinnän ajaksi.

 

Kommentit (0)

Vastauksesi