Miksi lossit ovat lähes kauttaaltaan keltaisia?

Miksi lossit ovat lähes kauttaaltaan keltaisia?

3 vastausta

Finnferriesin verkkosivuilla on kuvia Suomessa liikennöivistä losseista ja keltaisiltahan ne näyttävät. Ruotsissa lossit ovat myös väritykseltään keltaisia. Kuitenkin esimerkiksi Kietävälän lossi Puumalassa on pääosin valkoinen, samoin sen siaralus Vikare Iniössä. Maailmalta löytyy sitten useammankin värisiä losseja ja lauttoja. Keltainen väri ainakin erottuu hyvin vesistöissä ja se lienee yksi syy. 

Kommentit (0)
23.10.201922:30
901
12

TVH:n kalusto oli keltaista.

Kommentit (1)
Jaska muistaa oikein. Keltaista näkyy nykyäänkin Destia Oy:n (TVH:n, TVL:n ja Tielaitok... Jaska muistaa oikein. Keltaista näkyy nykyäänkin Destia Oy:n (TVH:n, TVL:n ja Tielaitoksen seuraajan) käytössä. Yhtiön historiasivulla kerrotaan, että sen yritysilmeen keltainen väri on "jatkuvuudesta kertova linkki Destian menneisyyteen". Sivuilla on myös värikuvia Destian kilvistä ja kalustosta. https://www.destia.fi/yritys/historia.html
26.10.2019 10:46 Sten Borg 15460
28.11.201910:20
1680
7

Vastauksen mukaan lossit ovat keltaisia Ruotsissakin. Ruotsalaisilta verkkosivuilta löytää melko tuorettakin keskustelua lossien (färja, vägfärja) keltaisesta väristä.

"Det är ett gammalt beslut från 1960 som ligger bakom färjefärgen." Ruotsin liikennevirasto
Trafikverkets informationschef: Jag har hittat ett beslut från 3.3.1960: allt flytande material ska ha lysande färgen signalgul."
sverigesradio.se 30.9.2013

Uutisesta ei ilmene, oliko vuoden 1960 päätös sisällöltään uusi vai virallistiko se ehkä vanhemman käytännön.
Kuvahaku "signalgul" tai "signaalikeltainen" tuo esiin monenlaisia esineitä, joissa on käytetty samankaltaista väriä.

 

 

Kommentit (0)

Vastauksesi