Miksi Ilkka Kanerva aviopuolisoineen vastustaa kotikaupunkinsa funikulaaria?

Miksi Ilkka Kanerva aviopuolisoineen vastustaa kotikaupunkinsa funikulaaria?

a) Miksi Ilkka Kanerva aviopuolisoineen kertoi tv-ohjelmassa Tuttu juttu syskyllä 2019 vastustavansa tai ei ainakaan kannattavansa jo olemassaolevaa Turun, kotikaupunkinsa rinnehissiä, vinohissiä, funikulaaria?
b) Turun funikulaaria on suunniteltu muutettavaksi maksulliseksi, koska se olisi tulossa maksulliseksi? Sisäisenkö liikenteen maksulla vaihto-oikeuksineenkin vai jokin erillismaksu?

Vastaus
02.12.201913:28
21882
2

Täydellistä vastausta et minulta kysymykseesi saa, sillä en ole seurannut em. ohjelmaa enkä lukenut Turkkariakaan niiltä osin, jossa olisin voinut havaita Kanervien ajatusten taustan. Tuttu juttu saattaa olla vielä katsottavissa jossain arkistossa, en ole aikonut etsiä sitä.

Kuka tahansa järkevä ihminen voisi sanoa, että ei "kannata" funikulaaria, koska se on huonosti suunniteltu sekä rakenteittensa että taloutensa puolesta. Rakkine on vähän väliä epäkunnossa. Turun Sanomissa oli taannoin jopa taulukko siitä, miten suuren määrän olemassaolopäivistään se on joko ollut epäkunnossa, huollossa tai muuten korjattavana.  Suuren.Ts. laite ei vastaa sitä, mitä siltä odotettiin, ja se tuli jo rakentamisensa osalta huomattavasti kalliimmaksi kuin oli alussa puhuttu. Sen piti olla nopea ja mukava ja houkutella turisteja paikalle, olla Turun kauniiden maisemien esittelijä.

On myös mielipiteitä funikulaarin puolesta. Joidenkin mielestä se on tuonut kaupunkiin turisteja ja saanut julkisen kiinnostuksen kääntymään jälleen kerran Turkuun päin.

Funikulaarin oli tarkoitus palvella Kakolan alueen asukkaita, koska Turun ja lähikuntien paikallisliikennettä hoitava firma Föli ei aikonut asettaa liikenteeseseen bussia. Se olisikin ollut tien kaarteiden ja nousun kannalta hankalaa. Kakolassa ei ole kauppaa, jne. Paikalliset asukkaat, joita tulee vielä lisää, kunhan kaikki rakennukset ja remontit valmistuvat, olivat innoissaan siitä, että pääsisivät rinnehissillä alas Linnankadulle, josta voisi vähällä vaivalla mennä Förillä joen vastapuolella sijaitsevaan, hyvin varustettuun päivittäistavarakauppaan. Sieltä taas ostokset voisi helposti tuoda Förin ja funikulaarin avulla kotiin. Ylläreitä on voinut sattua, jos vaikka aparaatti hajoaa sillä välin ja asiakas saa kantaa kaikki kauppakassit ylös mäkeä  - tai vielä pahempi, jos hissi leviää asiakkaan ollessa matkalla ylös, ja siitä saa kiivetä pois ostoksineen tikkaita pitkin.

Föli palveleeTurkua ja useita lähikuntia, ts. yhteistariffin lipulla pääsee vaikka Naantalista Turkuun tai Kaarinasta Lietoon. Muissa kunnissa on alettu vastustaa funikulaarin ja kaupunkipyörien liittämistä osaksi Föliä, jos se lisäisi toisten kuntien kuluja Föli-organisaatiossa. Lisähuomautuksia on tullut myös siitä, että Turun kauppatorin alle rakennettava parkkiluola on muuttanut bussireittejä mm. siten, että kaikilla busseilla ei enää pääse keskustaan saakka. Parkkikaivaukset ovat aiheuttaneet siksi ja muistakin syistä haittoja ja bussimatkustajien määrän merkittävää vähenemistä. Muut Föli-kunnat eivät halua joutua maksumiehiksi Turun huonosti suunnitelluille ja kalliiksi osoittautuneille uudistuksille. Vaikuttaa siltä, että mm. Raisio olisi perääntymässä ratikkahankkeesta, koska sillä on riittävästi omiakin rahanreikiä.

Aluksi oli tarkoitus, että funikulaarissa maksettaisiin matka aivan kuten bussissa, samalla föli-lipulla, jossa on vaihto-oikeus 2 tuntia. Tavallaan tietysti on onni, että "matka" on nyt maksuton - kukapa kehtaisi ottaa maksua ajosta, joka kestää normaalisti minuutin-pari, mutta jonka kesken voi joutua kiipeilemään tikkaille tai odottelemaan pitkään, että joku tulee päästämään ulos.

Olen seurannut jonkin verran Föli-touhujen suunnitelmia, olenhan niiden maksaja ja käyttäjä, mutta tulevasta hissimaksusta ja/tai sen aikataulusta en tiedä. Ehdotan, että kysyjä ottaa yhteyttä kaupungin joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Kortteeseen, puh 044-907 5121.

Sirpa Korte sanoo Turun Sanomien haastattelussa 11.11.2019, että funikulaari ei ole Fölin osa eikä sen ole tarkoitus ollakaan. Se on osa kaupungin tarjoamaa palvelua kuten Föri. (jalankulkijalautta yli Aurajoen). 

Kaupungin talouden heikon tilanteen vuoksi palveluja ollaan supistamassa, mutta miten se vaikuttaa tähän, ei ole tiedossani.

Netissä kummittelee vielä alkusuunnittelukuva ja videonpätkä, jossa funikulaari on väljän näköinen, lasiseinäinen hissi, jossa huristelee LeMondea lukeva henkilö, lenkkeilijä, poliisi yms. Se ei siis ole ajankohtainen. Hissiä koskevaan kannanottoon on vaikuttanut myös se, että osa turkulaisista katsoo kaupungin joutuneen naurunalaiseksi Suomen ensimmäisen kaupunkirinnehissin rakennuttajana ja haltijana - nykyistä laitetta on luonnehdittu mm. hiilivaunuksi ja roskalavaksi jne. Luultavasti ihmisistä loppujen lopuksi olisi yhdentekevää, miltä se näyttää - kunhan se kulkisi.

 

 

 

Kommentit (2)
Ihmetyksen aihe onkin se, miksi Turun härveli on niin huono. Funikulaareja ja vinohissej... Ihmetyksen aihe onkin se, miksi Turun härveli on niin huono. Funikulaareja ja vinohissejä on ollut käytössä sadoittain ympäri maailmaa yli sadan vuoden ajan ja ne ovat pääsääntöisesti toimineet varsin luotettavasti kesät talvet. Turun laitteen on suunnitellut ja valmistanut alan tunnettu valmistaja Leitner, joka on toteuttanut kymmenittäin vastaavia järjestelmiä. Mikähän Turussa siis meni mönkään?
2.12.2019 15:33 Leo Salminen 3256
Sitä täällä pohtii puoli Turkua. Muuan paikallinen asukas mainitsi taannoin bussipysä... Sitä täällä pohtii puoli Turkua. Muuan paikallinen asukas mainitsi taannoin bussipysäkillä seistessämme, että pysäyttävä ongelma on se, että ovet menevät jumiin, jos matkustajat painavat lähtönappia enemmän kuin yhden kerran. Moinen ominaisuus pitäisi tosiaan pystyä eliminoimaan, kyllähän asiakkaat painelevat erilaisten hissien näppylöitä useita kertoja, toiset vaistomaisesti, toiset tilanteesta riippuen. Eräs vekottimen uudempia lempinimiä onkin sitten "Jumikulaari".
2.12.2019 18:21 Lahja Kotka 21882

Vastauksesi