Miksi Helsingissä ei ole haitaribusseja vaikka pienemmissäkin kaupungeissa...

Miksi Helsingissä ei ole haitaribusseja vaikka pienemmissäkin kaupungeissa...

Miksi Helsingissä ei ole haitaribusseja vaikka pienemmissäkin kaupungeissa kuten Tampere ja Tallinna, on? Göteborissa on jo kaksoisnivelbusseja, vaikka sekin on Helsinkiä asukasluvultaan pienempi kaupunki. Esimerkiksi jokerilinja on aina ruuhkassa täynnä 5 minuutin väleistä huolimatta ja 15 on aina ahdettu täyteen, kun lähtö sattuu olemaan laivan lähtöaikaan sopiva. Kyseiset linjat voisi hyvinkin ajaa nivelbusseilla. Lisäksi on testattu, että 550:lla on mahdollista ajaa kaksoisnivelbussia. Moni tuntee ne tukkoiset ruuhkabussit. Ruotsissa, Virossa ja Venäjällä ongelmasta on päästy haitaribusseja hankkimalla. Ja kaksoishaitaribusseja niille reiteille joissa on edelleen tungosta. Näin esimerkiksi Jokeri-linja saataisiin toimimaan. Nivelbussin kapasiteetti on jopa 100 henkilöä, ja kaksoisnivelbussin parhaimmillaan 200. Nivelbussit toimisivat Helsingin leveyspiireillä ja olosuhteissa, jonka voimme todeta Tallinnan, Tukholman ja Tampereen liikenteen sujuvuudesta. Siis miksi ei?

Vastaus

Hkl vastasi viimeinkin:

"Nykyisten kilpailusääntöjen mukaan liikennöitsijöillä on mahdollisuus tarjota myös nivelautoja liikenteeseen, mutta eivät ole sitä tehneet niiden kalliimman hankintahinnan takia.Teliautoissa on yhtä paljon istumapaikkoja kuin nivelbusseissa. Nivelbussi on keskustaliikenteessä ketterämpi ja siinä on myös enemmän seisomapaikkoja. Kilpailusääntöjä ollaan hieman muuttamassa, ja aika näyttää palaavatko nivelbussit keskustan linjoille. Jokerilinjan BRT-bussi (2-nivel bussi) kokeilu oli teknisesti onnistunut, mutta taloudelliset syyt kaatoivat BRT-busseilla liikennöinnin jokerilinjalla."

Lähde:
HKL-Suunnitteluyksikkö

Kommentit (0)

Vastauksesi