Miksi Hannu Salaman romaani Juhannustanssit aiheutti suurta kohua?

Miksi Hannu Salaman romaani Juhannustanssit aiheutti suurta kohua?

Miksi Hannu Salaman romaani Juhannustanssit aiheutti suurta kohua? Mitä seurauksia romaanin julkaisusta lankesi? Vaikuttiko Juhannustanssit aikansa yhteiskuntaan? Miten?

Vastaus

Hannu Salaman Juhannustansseista löytyy arkistosta seuraava vastaus:
" Teoksessaan Salama, Otava, 1973, Pekka Tarkka käy perusteellisesti läpi Juhannustanssien vastaanoton ja teokseen liittyneet oikeudelliset toimet. Tässä pääpiirteet.
Kokoomuksen kansanedustaja Margit Borg-Sundman lähetti 18 muun kokoomuslaisen kanssa hallitukselle kirjelmän, jossa Salaman teoksen todettiin sisältävän jumalanpilkkaa ja loukkaavan sukupuolikuria.
Oikeusministeri J.O. Söderhjelm vastasi kirjelmään ja totesi, että oikeusministeriön käsityksen mukaan eräät kohdat loukkaavat karkeasti kristillisten henkilöiden uskonnollisia tunteita. Oikeusministeri kehotti virallista syyttäjää nostamaan syytteen rikoslain 10. luvun 1.pykälän nojalla.
Hovioikeuden päätös asiassa annettiin 20.9.1966; ” Salama tuomittiin eräiden Juhannustansseissa olleiden kohtien vuoksi ” tahallisesta Jumalan pilkkaamisesta ” kolmen kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen sekä Kari Reenpää (Otavan toimitusjohtaja) ajattelemattomuudesta tehdystä Jumalan pilkkaamisesta 2000 markan sakkoon. Rikoksen taloudellisen hyödyn Salama, Reenpää ja Otava menettivät valtiolle. Kirjan kappaleet julistettiin valtiolle menetetyiksi ja määrättiin tuhottavaksi. Tuomitut valittivat päätöksestä. Maaliskuussa 1967 Korkein oikeus pysytti Salaman tuomion ennallaan, mutta vapautti Reenpään sakkorangaistuksesta ja laittomasta hyödystä valtiolle maksettava summa aleni.
Elokuussa 1968 presidentti Kekkonen kumosi Salamalle
tuomitun rangaistuksen.
Vuosina 1964 - 65 ilmestyi teoksesta useita sensuroimattomia painoksia. Vuonna 1966 Otava julkaisi Juhannustanssien sensuroidun laitoksen, josta oli poistettu osia Hiltusen pilasaarnasta (sivuilta 139-142 ). Kirjastossa on saatavissa molempia versioita; lukemalla esim. rinnakkain vuoden 1964 ja 1980 painoksia löytyvät poistetut kohdat helposti, sillä ne mainitaan jälkimmäisessä painoksessa. Vuonna 1990 julkaistiin uudelleen sensuroimaton laitos."

Yksittäisen teoksen yhteiskunnalista vaikutusta omana aikanaan on vaikea todentaa, kyse on enemmänkin mahdollisuuksien pohdiskelusta. Salaman kirjan ympärille syntynyt kohu ja sitä seurannut keskustelu kertovat jotain ilmestymisajankohtana vallineista yhteiskunnallista arvoista ja ajatussuunnista. Suomen kirjallisuushistoria, osa 3, SKS, 1999, tarjoaa yhden tulkinnan. Teoksessa Ilkka Arminen kirjoittaa, että 1960-luvun kirjasodilla oli poliittinen merkitys. Nuori vasemmistolainen sukupolvi halusi osoittaa vanhemman polven vanhoillisuuden ja pikkusieluisuuden. Kirjallisuuskeskustelun kautta haluttiin määritellä taideteos ja sen tulkintarajat uudelleen. Armisen mukaan Salama-oikeudenkäynnin lopputulos, armahdus osoitti, että yhtenäinen tulkinta kirjallisesta teoksesta ei ollut mahdollista, yhteiskunnassa vallitsi useita erilaisia näkemyksiä; viime kädessä yksilön sananvapaus asettiin etusijalle suhteessa siihen aiheuttiko sananvapaus jollekin toiselle mahdollisesti mielipahaa.

Katso myös Ekholm, Kai, Kielletyt kirjat: http://www.jyu.fi/library/julkaisut/kielletyt...maa.htm#1964Arvosteluja ja mielipiteitä Hannu Salaman romaanista Juhannustanssit 7.10.1964-14.1.1965 väliseltäajalta, Otava, 1965.
http://www.otava.fi/yritys/historia/
Hannu Salamasta ja hänen tuotannostaan löydät tietoja Sanojen aika -tietokannasta:
http://kirjailijat.kirjastot.fi/?c=5&pid=560&lang=FI

Kommentit (0)

Vastauksesi