Miksi ensimmäinen rautatie rakennettiin Helsingistä juuri Hämeenlinnaan eikä...

Miksi ensimmäinen rautatie rakennettiin Helsingistä juuri Hämeenlinnaan eikä...

Miksi ensimmäinen rautatie rakennettiin Helsingistä juuri Hämeenlinnaan eikä esimerkiksi Turkuun, entiseen pääkaupunkiin ja yhä arkkipiispankaupunkiin

2 vastausta

Rautateitä ruvettiin rakentamaan 1800-luvun puolivälin Suomessa nimenomaan sisämaan liikenneyhteyksien parantamiseksi. Nähtävästi Turun ja Helsingin välinen maantieyhteys arvioitiin tuohon aikaan jo kohtuullisen toimivaksi. Sitä paitsi myös suuriruhtinaanmaan vanhan ja uuden pääkaupungin välistä liikennettä voitiin ainakin jäättömänä aikana hoitaa myös meritse. Nykyään tuntuu aika erikoiselta, että kanavien kaivamista pidettiin maamme vakutusvaltaisissa piireissä alkuaan parempana ratkaisuna liikenneongelmiin kuin rautateitä, joiden rakentamiseen sitten kuitenkin päädyttiin tiukan kädenväännön jälkeen. Vaihtoehtoinen ohjelma toteutettiin Itä-Suomen tilanteen parantamiseksi rakentamalla Saimaan kanava.

Lähde:
Turpeinen, Oiva
Höyryllä Hämeeseen : rautatie Helsingistä Hämeenlinnaan. - Tammi, 2003. - (Suuriruhtinaan Suomi ; 2).

Kommentit (0)
16.11.201406:08
4247
41

Olisi ollut outoa jos rautatie olisi rakennettu Helsingistä  päinvastaiseen suuntaan kuin missä pääkaupunki Pietari sijaitsi.  Venäjä siirsi aikoinaan suuriruhtinaanmaan pääkaupunginkin pois Ruotsin nurkalta lähemmäs Pietaria.

Kommentit (1)
Varmasti Helsinki-Pietari-rata väikkyi kenraalikuvernöörin mielessä alusta alkaen. Sii... Varmasti Helsinki-Pietari-rata väikkyi kenraalikuvernöörin mielessä alusta alkaen. Siihen tarkoitukseen kannatti hyödyntää Salpausselkää. Pätkä Riihimäeltä Hämeenlinnaan oli pikku juttu verrattuna siihen, että olisi jouduttu rakentamaan siltoja Itä-Uudenmaan jokien yli.
17.11.2014 11:13 Mauri Komsi 661

Vastauksesi