Miksi elokuvat ovat nykyään niin tyhjänpäiväisiä ja muovisia?

Miksi elokuvat ovat nykyään niin tyhjänpäiväisiä ja muovisia?

Miksi elokuvat ovat nykyään niin tyhjänpäiväisiä ja muovisia? 80-luvun elokuvissa henkilöhahmot olivat vielä inhimillisiä; he hikoilivat, söivät, keskustelivat luontevasti jne. Mutta ei enää - kaikki on hirveä eeppistä, steriiliä, tyyliteltyä - tyylisuunnasta riippumatta. Missä vaiheessa elokuvat muuttuivat jalostetuiksi - ja ketkä ovat vastuussa siitä?

4 vastausta

Tämähän nyt ei varsinaisesti ole mikään tietopalvelukysymys, johon voisi antaa vastaukseksi eksaktia tutkimustietoa, vaan pikemminkin keskustelunavaus. Sikäli se sopisi paremmin jollekin varsinaiselle keskustelupalstalle kuin iGS:iin, mutta katsotaanpa, minkälaisia kommentteja se meidän lukijoiltamme kirvoittaa.

Itse arvelisin, että kysymys ei ole pelkästään elokuvista, vaan yleisemmästä ilmiöstä. Kaikenlaisten tiedotus- ja kommunikaatiovälineiden - television, radion, lehdistön, internetin ym. - tarjonta on tulvillaan viihteellisen turruttavaa hömppää, jonka seasta kestävien ja arvokkaiden helmien löytäminen on työn takana.

Miksi näin on? Yksi syy lienee se, että nykyisin kuka tahansa pystyy saamaan omia hengentuotteitaan julkisuuteen huomattavasti helpommin ja halvemmalla kuin ennen. Mainitsemasi tyhjänpäiväisyys ja muovisuus pääsevät vapaasti kukoistamaan lähes missä tahansa, kun julkaisukynnys on matala.

Jälkimmäiseenkään kysymykseesi tuskin on annettavissa tarkkaa vastausta. Prosessi on varmaankin edennyt vähitellen, eikä siitä vastuussa olevia tahoja ole helppo löytää - ellei sitten totea, että vastuussa olemme me kaikki kuluttajat yhteisesti. Ellei muovisen sisällöttömillä elokuvilla olisi katsojia, ne tuskin menestyisivät kovin pitkään.

Tyhjentävämpiä analyysejä kyseisestä ilmiöstä saattaa ilmestyä keskusteluihimme, joten seuraa palstaa!
Elokuvista on tietysti kirjoitettu myös paljonkin tutkimusta, mutta koska kysymyksesi on niin laaja ja yleistasoinen, joudut todennäköisesti kahlaamaan läpi laajan aineiston löytääksesi vastauksia. Melinda-tietokannasta löytyvät esim. seuraavat teokset:
http://linda.linneanet.fi/F/DSP9N9YMKM7I9CJCN2KTX13REAVFC1KT1FFM142TMFYM...

Kommentit (0)
26.08.201910:20
19
3

Tämä on mielipidekysymys. Omasta mielestäni yhtenä lisähuomiona aiempaan vastaukseen on myös se, että ainakin Hollywoodin tuotantokustannukset ovat kasvaneet erittäin suuriin mittoihin, ja suurien investointien takaisin saaminen halutaan varmistaa. Eräs keino on tutkia tarkoin aikaisempien menestyselokuvien oletettuja menestystekijöitä ja pyrkiä toistamaan niitä. Tästä johtuen elokuvien juonet voivat olla kaavamaisia, ja toisaalta taiteellista riskinottoa saatetaan välttää. Visuaaliset spektaakkelit ovat suosittuja, joten tätä kaavaa pyritään toistamaan ja spektaakkelinomaisuutta korostaa elokuvasta toiseen. Seurauksena hahmojen merkitys vähenee ja esim. erikoistehosteet ja visuaalinen näyttävyys korostuvat. 

Kommentit (0)
26.08.201911:45
12200
3

Jos tutkimustietoa haluaa etsiä, ehdotan tutkimuksia television vaikutuksesta kulttuuriin yleensä ja kuvailmaisuun erityisesti. Luulisin että sitä on ehditty jo jonkin verran tutkia.

Omaa tutkimusta voi tehdä katsomalla nettiin ladattuja vanhoja amerikkalaisia TV-ohjelmia. Nyt vasta, niitä katsomalla, minulle on selvinnyt ihan pohjiaan myöten se letkautus, jonka joku kuuluista elokuvaohjaaja on heittänyt, että amerikassa TV-ohjelmisto on mainosten väliin tehtyä silppua.

Kun katsoo tallenteita amerikkalaisista ohjelmista joiden tekijänoikeudet eivät (enää?) estä nettiin julkaisua, niissä näkee miten hirveän lyhyiksi jaksoiksi ohjelmat on leikattu, vaikka vanhat mainokset onkin nettiversiosta jätetty pois. Ihan puistatttaa kun näkee miten tiuhaan vaikkapa Dick Cavett Show:ssa pidettiin mainostaukoja. Ja kaikkein eniten puistattaa kun näkee kaikkein vanhimmista (50-luvun) ohjelmista, että kullakin ohjelmalla oli tietty kaupallinen sponsori tai muutama sellainen, jotka aina mainostivat juuri tämän ohjelman yhteydessä.

TV-työssä kuvallinen ajattelu on aivan erilaista kuin suuren valkokankaan elokuvissa, mutta vähitellen, aikaa myöten, näiden teollisuudenhaarojen käyttämät teknologiat ja tyylit ovat alkaneet sekoittua, joskus hyvin, muta useimmiten ihan kauhealla tavalla. Eikä TV-tarjontaan tottunut yleisö edes huomaa miten heidät on huijattu katsomaan sitä roskaa.

Onneksi meillä on alusta asti vältytty kaikkein pahimmilta ylilyönneiltä omilla kanavaillamme.

Kommentit (0)
26.08.201916:36
2887
2

Eiköhän elokuviin päde sama, kuin kaikkeen muuhunkin bisnekseen: sitä myydään, mikä parhaiten tuottaa. Osa elokuvista toki rahoitetaan erilaisilla apurahoilla tai nykyisin myös joukkorahoituksella, jolloin niiden ei välttämättä tarvitse olla taloudellisesti tuottoisia. Ehkäpä maailmassa tehdään paljonkin ei niin tyhjänpäiväisiä tai muovisia elokuvia, mutta me emme vain koskaan saa niitä nähtäväksemme.

Kommentit (0)

Vastauksesi