Miksi elintarvikepakkausten kuvitukseen on lisätty teksti "tarjoiluehdotus"?

Miksi elintarvikepakkausten kuvitukseen on lisätty teksti "tarjoiluehdotus"?

Miksi elintarvikepakkausten kuvitukseen on lisätty teksti "tarjoiluehdotus"? Viimeksi huomasin tämän vehnäjauhopussissa, jossa on pullan kuva. Vaatiiko joku direktiivi tämän tekstin? Etteivät ihmiset luulisi että pussisa on valmiita pullia ;)

Vastaus

Einespakkauksien annoskuvat ovat todellakin lievästi sanoen harhaanjohtavia. Mikro-valmiin makaronilaatikkopakkauksen kanteen on kaiken taiteen sääntöjen mukaan saatu loihdittua melko juhlavalta näyttävä ateriakokonaisuus kasviksineen kaikkineen. Todellisuus astuu kuitenkin siinä vaiheessa peliin, kun kumoat annoksen lautaselle. Tässä olotilassaan einesherkku näyttäytyy aidoimmillaan. Kakku pitää tiukasti järkälemäisen muotonsa, johon se on tehtaalla lyhyehkön prosessin jälkeen pakotettu. Väriskaala vaihtelee vaaleasta vaalean harmaaseen. Ei hauskasti leikattuja kurkkuviipaleita, eikä kauniisti laskostettua tillinvartta. Ruokahalu on luultavasti tässä vaiheessa jo saavuttanut lakipisteensä. Näkymä on sanalla sanoen arkinen. Kokenut eineksien kuluttaja ei jää tilanteessa vertailemaan möhkälemäistä ilmestystä pakkauksen tarjoiluehdotukseen, vaan työntää sen nopeasti mikroon. Kolmen minuutin kuluttua aterian ulkonäkö ei ole oleellisesti muuttunut. Samalla kun käyttää laatikon ravintoarvoja hyväkseen voi miettiä edesvastuutonta mainos-slogania; ”Arki on juhlaa!”
Ei se kyllä useimmiten ole. Ja hyvä näin, sillä juuri ilman arkea ei ole juhlaa.

Elintarvikelain toisessa luvussa 9§:ssä säädetään että elintarvikkeen pakkauksessa, esitteessä, mainoksessa tai muulla tavalla markkinoinnin yhteydessä, elintarvikkeesta ei saa antaa harhaanjohtavia tietoja. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060023

Helposti tulee ajatelleeksi, että pakkauksien satumaiset kuvitukset ovat juuri tätä harhaan johtamista. Ja sitähän se onkin. Markkinaihmiset ovat kuitenkin keksineet keinon, jolla kumotaan tuo selvästi lainvastainen teko: kuvan alle printataan pienellä ja molemmilla kotimaisilla teksti ”Tarjoiluehdotus”.
Eli ensin johdatellaan vahvasti kuluttajan subjektiivista mielikuvaa tuotteesta, ja sitten näennäisesti kumotaan tämä jo mieleen pinttynyt kuvastus yhdellä yhdyssanalla. Ja kas, laatikko on kaikkia pykäliä noudattaen myyty.

Kommentit (0)

Vastauksesi