Miksi eläimen haudalle ei saisi laittaa ristiä?

Miksi eläimen haudalle ei saisi laittaa ristiä?

Turun vanhalla eläinten hautausmaalla - joka on erittäin liikuttava paikka - on vaikka millaisia muistomerkkejä, myös ristejä. Uudella eläinten hautausmaalla ristit on kielletty. Juttelin naapurin mummon kanssa, ja tuli puheeksi että hän oli aikoinaan omalta äidiltään kuullut, että eläimen haudalle ei pitäisi koskaan laittaa ristiä: "se ei tiedä hyvää". Kiinnostaisi tietää, liittyykö tuohon tosiaan jokin kansanuskomus?

3 vastausta

Monilla eläinten hautausmailla ei suositella ristin käyttämistä eläimen haudalla tai ristin käyttäminen on kokonaan kielletty hautausmaan säännöissä. Syynä on yleensä se, että sitä pidetään teologisena kannanottona jota jotkut (vakaumuksesta riippumatta) voivat pitää herjauksena.

Vielä 1800-luvulla Ruotsi-Suomen kirkkolaki määräsi hiljaisen tai häpeällisen hautauksen epänormaalilla tai häpeällisellä tavalla kuolleille sekä jumalattomasti eläneille. Eläimet, vaikkakin jumalan luomia, olivat kuitenkin vain eläimiä eivätkä siten kuuluneet kristillisesti haudattaviksi.

Lemmikin kuolemaan ja hautaamiseen ei ole olemassa mitään vakiintuneita käytäntöjä tai seremonioita. Lemmikin hautaamistavat kuitenkin mukailevat useimmiten ihmisten hautaamiskäytäntöjä. Suomalaisen muinaisuskon mukaan ihmisen elämä jatkui kuoleman jälkeen lähes maallisen elämän kaltaisena. Kyläkalmistoon vainaja haudattiin täysin vaatetettuna. Mies sai mukaansa miekan, keihään ja kilven, nainen sirpin ja keritsimen. Nykyään monet omistajat laittavat lemmikin ruumiin kanssa hautaan joitakin sille tärkeitä esineitä.

Internetin keskustelupalstoilla on ristin käyttämisestä eläimen haudalla mielipiteitä sekä puolesta että vastaan. Kirkoillakin on toisistaan poikkeavia näkemyksiä siitä onko ristin käyttäminen eläimen haudalla jossain mielessä oikein tai väärin. Mitään kansanuskomuksiin liittyvää perustelua ristin käyttämistä vastaan en löytänyt.

Vastausta etsitty mm. näistä teoksista:

Lehikoinen, Heikki
Katkera Manalan kannu : kuoleman kulttuurihistoria Suomessa
Helsinki : Teos, 2011 (Juva : Bookwell)
ISBN 978-951-851-317-2

Lehikoinen, Heikki
Ole siviä sikanen : suomalaiset eläinuskomukset
Helsinki : Teos, 2009
ISBN 978-951-851-248-9

Pietiläinen, Petri
Koirien Suomi : kansanperinnettä ja historiaa
Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2014 (Czarnkóv : Interak Printing House)
ISBN 978-952-222-540-5

Koski, Kaarina
Kuoleman voimat : kirkonväki suomalaisessa uskomusperinteessä
Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2011 (Vantaa : Hansaprint)
ISBN 978-952-222-267-1

 

 

 

 

 

Kommentit (1)
Oli sitten mitä uskoa tai taikauskoa, kaikki uskomuksia. Sitä paitsi, siunasihan Jeesus ... Oli sitten mitä uskoa tai taikauskoa, kaikki uskomuksia. Sitä paitsi, siunasihan Jeesus eläimetkin.
3.7.2018 09:38 Eero Penttinen 3124
01.07.201814:16
3374
20

Eläintä ei ole kastettu evankelis-luterilaisen tai muun kristillisen kirkon jäseneksi, sittemmin se ei ole käynyt rippikoulua, opetellut 10 käskyä yms., eikä se ole käynyt ehtoollisella. Haudata se kuitenkin pitää ihan kansanterveydellisistä ja yhteiskuntapoliittisista syistä, ja haudan päätyyn voi halutessaan panna jonkunlaisen merkin. Niin minä olen toiminut edesmenneiden koirieni suhteen.

(Huomautus liittyen ihmisiin: hindulaisen, buddhalaisen, juutalaisen, shintolaisen, islamilaisen etc. ihmisen haudoille ei myöskään panna ristiä. He kun eivät kuuluneet kristinuskoon.)

Esim. koiralle voi aivan hyvin tehdä hautakiven, tyyliin: N.N. xx.xx.20xx - xx.xx.2018  Olit hyvä hauva ja paras kaveri, vaikka varastitkin aina makkarat.

Kommentit (1)
No nyt tuli asiaa. Kristitty tarkoittaa ristittyä - siis kastettua. Sen merkki on risti.
1.7.2018 14:50 V. V. Kandestoeber 9330
01.07.201811:03
10947
10

Erilaisten kansanuskomusten keskellä kasvamisesta huolimatta minäkään en ole kuullut tähän liittyvää määritelmää, taikuutta tai muuta vastaavaa. 

Ruotsissa asiasta keskusteltiin jossain vaiheessa epävirallisesti pienissä piireissä siihen henkeen, että eläimen haudalle ristin asettaminen ei ole sopivaa, koska eläimellä ei ole sielua eikä se voi siksi päästä taivaaseen. Suomessa olen kuullut yhteisöstä, jonka jäsenistä osa on sitä mieltä, että jälleensyntymisen kierrossa koirat, kissat ja hevoset ovat lähinnä ihmistä ja siksi saattavat seuraavassa elämässä reinkarnoitua ihmiseksi. Kyseisessä yhteisössä ei ole ollut tietääkseni keskustelua hautaamisista tai viimeisten leposijojen merkitsimisistä, ei ihmisten eikä eläinten osalta.

Amerikkalaisen konfederaattikenraali Leen suosikkihevonen Traveller on haudattu lähelle aiempaa talliaan Virginiassa. Paikalliseen tyyliin haudalla tuodaan yhä kolikoita, omenia ja Konfederaation lippuja - mutta siellä ei ole ristiä.

 

Kommentit (0)

Vastauksesi