Mikä on V-moottorin v-kulman merkitys?

Mikä on V-moottorin v-kulman merkitys?

Esimerkiksi sylinterien vaiheistushan määräytyy käsittääkseni kampiakselin rakenteen perusteella ihan v-kulmasta riippumatta.

2 vastausta
22.02.201401:33
335
63

V-moottorin tasapainotukseen vaikuttaa olennaisesti myös moottorin tahtilaji: 2- ja 4- tahdeilla on eri optimikulmat, joissa on toki päällekkäisyyksiä.

V6:n optimikulma on toki 60 astetta,mutta koska mottori on periaatteessa kaksi yhteenkytkettyä rivikolmosta, se perii osan sen värinöistä. Täydellisessä 1. ja 2. kertaluvun balanssissa on rivi-6 ja sen kerrannainen V-12, jolle on kaksi optimikulmaa, 60 ja 120 astetta. V16:n optimikulmat ovat 45, 90 ja 135 astetta (kulmat ovat aina ensimmäisen kulman kerrannaisia) ja myös se on täydellisessä balanssissa. V8:lla on ensimmäisen kertaluvun balanssi, muttei toisen. 2. kertaluvun värinää voidaan puolittaa käyttämällä ns. cross-plane -kampiakselia, jossa kampiakselin profiili päästään katsottuna muodostaa ristin; tällöin vain yksi sylinteri sytyttää yhdellä hetkellä.

Kommentit (0)
19.02.201414:23
45122
59

V-kulma vaikuttaa moottorin tasapainotukseen. V8 on tasapainossa 90 asteen kulmalla ja V6 60 asteen kulmalla. Toki moottori saadaan tasapainoon muillakin kulmilla, mutta se vaatii erillisen tai kampiakseliin integroidun tasapainotuksen.

V-kulma vaikuttaa moottorin ulkomittoihin, leveä kulma aikaansaa leveän mutta matalan moottorin, kapea kulma korkean mutta kapeamman. Valmistaja voi näin "sovittaa" moottorin haluttuun korimalliin. Matalassa urheiluautossa halutaan matala moottori, pikku GTI:ssä voi olla tärkeämpää pienet mitat.

Kommentit (0)

Vastauksesi