Mikä on betoninen lava Pasilassa raiteiden vieressä?

Mikä on betoninen lava Pasilassa raiteiden vieressä?

Hei. Olen aina ihmetellyt betonista ilmeisen vanhaa lavaa ruostuneine kaiteineen, jonne johtaa betoniportaat, ja joka sijaitsee Pasilassa korkealla kalliolla rantaradan ja pääradan haarassa. Onko se joku muinainen valvonta- tai näköalapaikka?

Vastaus

Jopas on visainen kysymys. Korkealla Haarakalliolla jököttää hökötys, jonka kymmenettuhannet junamatkustajat näkevät päivittäin ja usein ihmettelevät, mitä kumman tarkoitusta tuokin palvelee.

Lähdimme etsiskelemään vastausta verkosta, kirjoista, soittelimme erilaisiin virastoihin. Tietoa tihkui niukasti, mutta lopulta tärppäsi: löytyi juttu Kirkko ja kaupunki-lehdestä, viime vuoden maaliskuulta. (10/2010). Kysyjän tavoin kirjoittaja oli nähnyt lavan usein ja meidän tavoin etsinyt verkosta, soittanut kirjastoihin ja museoihin. Kaikki turhaan. Lopulta hän oli saanut yhteyden Liikenneviraston väylätekniikkaosaston johtajaan, joka oli kertonut että kyseessä on ilmatorjunta-aseen jalusta jatkosodan ajalta. Tiedosta innostuneina soitimme Ilmatorjuntamuseoon ja edelleen Helsingin kaupunginarkistoon, jonka tutkija arveli, että sijainti on kyllä hyvin looginen ilmatorjunta-aseen paikaksi. Mitään raskasta patteria ei paikalla kuitenkaan ole voinut olla, sillä sellaiset on selvästi merkitty kartoille. Lähimmät raskaat patterit sijaitsivat Käpylän raviradalla, Taivaskalliolla ja Ilmalan kalliolla.
Jonkinlainen kevyemmän aseen alusta Haarakalliolla toki on voinut olla.

Suomen rautatiemuseosta saimme sitten tiedon, jonka mukaan lavalla olisivat sijainneet Pasilan ratapihan lähtöopasteet pohjoiseen päin meneville junille. Tarkkaa tietoa siitä, milloin ne olisivat siellä olleet, ei museosta osattu antaa. Museonjohtaja kuitenkin muisteli, että "vielä 1960 -luvulla siellä on ollut jotain".

Tämän lähemmäksi mystisen lavan salaisuutta emme valitettavasti päässeet. Kumpikaan käyttötarkoitus ei mielestämme kuitenkaan sulje pois toistaan.

Kirkko- ja kaupunkilehden toimittaja antaa vinkin miten lavalle pääsee: kallion läpäisevän pyöräilytunnelin luota pääsee turvallisesti kipuamaan ylös, joitakin aitoja ja painanteita tosin joutuu kalliolla ylittämään. Mutta lavalla on sitten kuulemma uljas olo. "Lavaksi ilman esiintyjää" hän rakennelmaa nimittääkin.

Lava saattaa kuitenkin aivan lähitulevaisuudessa jäädä historiaan. Hartwall-areenan itäpuolelle rakennetaan autojuna-asemaa, jonka on arvioitu valmistuvan vuonna 2012. Suunnitelma edellyttää uuden yhdysraiteen rakentamista Pasilan asemalta pohjoiseen autojuna-asemalle. Raide sijoittuu nykyisten pääradan raiteiden länsipuolelle ja sitä varten joudutaan Haarakallion alueella tekemään mittavia louhintatöitä.

Haarakallion alueella sijaitsee tällä hetkellä muun muassa väestönsuoja ja kunnallistekniikkaa palvelevia tunneleita. Nykyiset rakenteet ja niihin tarvittavat muutokset on huomioitu ratasuunnitelmassa. Lava tuskin näihin huomioonotettaviin kuuluu. Vai kuuluisiko sittenkin?

Lähetyksen jälkeen studioon soitti henkilö, joka kertoi lapsena leikkineensä Haarakalliolla. Silloin aikuiset olivat kertoneet, että lavalla oli sodan aikana sijainnut ilmatorjunnan valvontapiste, josta oli tarkkailtu merenpuoleista ilmatilaa. Valvontapisteessä olivat työskennelleet lotat. Kiitos soittajalle!

Lähteet:

Helminen, Martti, Helsingin kaupunginarkisto (puhelinhaastattelu)

Herranen, Leila, Suomen Rautatiemuseo (puhelinhaastattelu)

Viitala, Jouni: ”Lava vailla esiintyjää”. Kirkko ja kaupunki 2010/10
http://www.kirkkojakaupunki.fi/nakoislehti/2010/kirkko-ja-kaupunki-10/pr...

http://www.rhk.fi/@Bin/2055568/Kepan+hankekortti_061010.pdf

http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/julk_2007-15.pdf

http://www.hel.fi/static/public/hela/Yleisten_toiden_lautakunta/Suomi/Es...

http://www.hel2.fi/taske/julkaisut/2010/Keski-Pasilan_keskustakorttelin_...

Kommentit (0)

Vastauksesi