Mikä olisi terveellinen tapa lihottaa?

Mikä olisi terveellinen tapa lihottaa?

Mikä olisi terveellinen tapa lihottaa? Miten ruokailu ja liikunta olisi syytä ajoittaa toisiinsa nähden? Minkälaista liikuntaa lihottajan kannattaa harrastaa? Miten lihotus olisi mahdollisimman taloudellista? Auttavatko jotkut lisäravinteet saamaan lisää kiloja esimerkiksi vaikuttamalla joihinkin asiaan liittyviin hormoneihin? Mistä syistä voi johtua nopea aineenvaihdunta ja sitä kautta lihomisen vaikeus?

Vastaus

Ravitsemusterapeutti Merja Larjosto vastasi samankaltaiseen kysymykseen Kotilääkäri-lehden numerossa 1/2007. Hän kehottaa painonlisääjää syömään suhteellisen paljon perunaa, riisiä ja pastaa, ja vähentämään kasvisten osuutta. Rasvalla voi lisätä ruoka-annoksen energiapitoisuutta. Kannattaa suosia pehmeitä rasvoja. Salaattiin voi lorauttaa öljykastiketta ja ruoka-annokseen öljyä, pehmeää rasvaa sisältävää margariinia tai majoneesia. Margariinia leivälle levitettäessä ei kannata pihtailla. Maito- ja lihahyllyistä voi valita muitakin kuin kevyttuotteita. Proteiinin saanti on syytä turvata syömällä riittävästi valkuaispitoisia ruoka-aineita kuten maitovalmisteita, lihaa, kalaa ja leikkeleitä.

Kalorilaskuri http://www.kalorilaskuri.fi/kulutus.php on tarkoitettu liikuntaa harrastaville painonpudottajille. Sen avulla saa kuitenkin myös liikuntaa harrastava painonlisääjä selville sen, miten erityyppinen liikunta kuluttaa kaloreita. Samantyyppinen laskuri/taulukko löytyy myös esimerkiksi osoitteista http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet/energycosts.pl ja http://www.sydanliitto.fi/kaikki_sydamesta/liikunta/fi_FI/kuluttaa/ .

Markkinoilla on erilaisia, lähinnä kehonrakentajille suunnattuja painoa lisääviä ravintolisiä, löydät niitä Googlesta http://www.google.fi hakusanalla painonlisääjä.

Uusimpien tutkimusten mukaan näyttäisi siltä, että elintapojen lisäksi perimä vaikuttaa taipumukseen lihoa tai pysyä hoikkana. Asiasta lisää mm. seuraavissa artikkeleissa:
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=1673
http://iportti.net/news/health/Archive/265!languageSwitch=FIN_FI
http://www.yle.fi/teema/tiedeuutiset/uutinen.shtml?id=10477

Kommentit (0)

Vastauksesi