Mikä on lihan saantisuositus viikossa?

Mikä on lihan saantisuositus viikossa?

Vastaus

Varsinaista lihan saantisuositusta ei ole. Sen sijaan Valtion ravitsemusneuvottelukunnan julkaisussa ”Suomalaiset ravitsemussuositukset – ravinto ja liikunta tasapainoon 2005” on proteiinin saantisuositus. Sen on 10–20 % kokonaisenergiansaannista.

Ravitsemussuosituksissa kerrotaan, että ”proteiinin osuus energiansaannista voi olla suosituksen alarajaa pienempikin riittävän kokonaissaannin vaarantumatta. Nykyisellä saantitasolla, joka on noin 15 % kokonaisenergiansaannista, välttämättömien aminohappojen saanti on runsasta. Jos energian saanti on hyvin vähäistä (

Eläinkunnan tuotteiden ja kasvikunnan tuotteiden proteiini on erilaista: ”Proteiinin laatu määräytyy sen sisältämien aminohappojen mukaan. Eläinproteiinien laatu on hyvä, koska niissä on kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja. Kasviproteiineista puuttuu aina yksi tai useampi välttämätön aminohappo. Monipuolisissa kasvisruokavalioissa proteiinien laatu ei kuitenkaan ole ongelma, koska erilaiset kasviproteiinit täydentävät toistensa aminohappokoostumusta.”

Suosituksissa todetaan, että proteiinin saanti on väestötasolla riittävää eikä muutoksiin ole tarvetta.

Lihan syönti liittyy suosituksissa myös vitamiinien ja hivenaineiden, kuten raudan, saantiin: ”Ruoassa rauta esiintyy kahdessa muodossa, eläinkunnan tuotteissa pääosin hemirautana (Fe2+) ja kasvikunnan tuotteissa ei-hemirautana (Fe3+). Hemirauta imeytyy suolistosta tehokkaammin kuin ei-hemirauta. Viljan ja kasvisten rauta on ei-hemirautaa, jonka imeytymistä voivat häiritä monet ruoan sisältämät yhdisteet, kuten fytiinihappo ja sen hajoamistuotteet, rautaa sitovat polyfenolit, kuten tanniinit, sekä kalsium. Ei-hemiraudan imeytymistä tehostavat C-vitamiini sekä lihassa ja kalassa olevat toistaiseksi tuntemattomat tekijät.”

Ravitsemusneuvottelukunta tarjoaa lautasmallia aterian koostamiseen: ”Puolet lautasesta täytetään kasviksilla, esimerkiksi raasteilla, salaatilla tai lämpimällä kasvislisäkkeellä. Perunan osuus annoksesta on noin neljännes. Perunan sijaan voi syödä riisiä tai pastaa. Lautasesta noin neljännes jää kala-, liha- tai munaruoalle. Se voidaan korvata palkokasveja, pähkinöitä tai siemeniä sisältävällä kasvisruoalla. Ruokajuomaksi suositellaan rasvatonta maitoa, piimää tai vettä. Lisäksi ateriaan kuuluu leipää, jonka päällä on sipaisu pehmeää kasvirasvalevitettä. Marjat tai hedelmät jälkiruokana täydentävät aterian. Maitovalmiste ja jälkiruoka voidaan jättää syötäväksi myös välipalana.”

Ravitsemusneuvottelukunnan mukaan lihaa ei siis välttämättä tarvita ruokavalioon lainkaan, joskin lihassa on sen mukaan joitain ravitsemuksellisia etuja kasvisruokaan nähden. Lihaa ei kuitenkaan tarvitse syödä kovin paljon: Pääateriasta neljänneksen voi varata proteiinipitoiselle ruoalle, joka voi olla lihan lisäksi munaa, proteiinipitoista kasvisruokaa tai kalaa. Kalaa suositellaan syötäväksi kaksi kertaa viikossa.

Suomalaiset ravitsemussuositukset – ravinto ja liikunta tasapainoon 2005
http://www.evira.fi/attachments/vrn/ravitsemussuositus2005.fin.pdf

Kommentit (0)

Vastauksesi