Marskin Mersun vaihteet?

Marskin Mersun vaihteet?

Tv-dokumentissa Mannerheimin Mersu näkyi Marskin Hitleriltä lahjaksi saaman Mersun vaihdekeppi, jossa oli merkinnät "R-1-2-3-4-4-5", siis kaksi nelosvaihdetta. Minkähänlainen logikka tuossa oikein on takana?

2 vastausta

Adolf Hitler lahjoitti Mercedes-Benz 770 -auton Mannerheimille talvella 1941. Führer oli itse tarkastanut auton huolellisesti ennen sen laivaamista Suomeen. Virallinen luovutusseremonia tapahtui Mikkelissä 16.12.1941.

Autosta on paljon tietoa verkossa ja siitä on myös kirjoitettu pieni kirja: Anssi Juutilaisen ja Juha Koivulahden kokoama Marsalkka Mannerheimin Mercedes 770. Teoksen mukaan auto toimitettiin alun perin varustettuna nelivaihteisella vaihteistolla, jossa ykkönen oli synkronoimaton. Mitään vikaa siinä ei ollut, mutta tehdas vaihdatti sen tilalle 1943 täyssynkronoidun viisivaihteisen vaihteiston, jossa oli myös öljynkiertopumppu. Työ suoritettiin Nikolajeffin korjaamolla Helsingissä. Toisaalla kirjassa auton teknisten tietojen luettelossa vaihteistosta todetaan lisäksi: Vuoteen 1939 4-vaihteinen ylivaihteella, myöhemmin 5-vaihteinen (II-V/täyssynkoronoitu).

Wikipedian artikkelin mukaan: "Vaihteisto oli muutettu 5-vaihteiseksi: alkusarjassa lisävaihde sijaitsi tasauspyörästössä, mutta sen hankalan käytön takia viides vaihde sijoitettiin vuodesta 1939 ylivaihteeksi vaihdelaatikkoon - sama vaihteisto oli myös mallissa 540K, mikä muuttui vuonna 1939 samoin viisivaihteiseksi. Sitä vahvistettiin edelleen vuonna 1943 raskaampia W150 II-vaunuja silmällä pitäen, ja esimerkiksi marsalkka Mannerheimin 770-yksilö sai päivitetyn vaihteiston samana vuonna tehtaan suosituksen vuoksi."

Joku tekniikkaa paremmin ymmärtävä kykenee toivottavasti avamaan auton vaihteiston logiikan tänne vielä selkosuomeksi. Vastaajan asiantuntemus ei oikein riitä.

 

Kommentit (0)
04.09.201713:58
13961
2

Minä ymmärtäisin tuon kaavion (eka linkin puolivälissä) niin, että 4-vaihteita on yksi (kun ne on yhdistetty viivalla), mutta neloselle voi siirtyä kolmoselta suoraan alas vetämällä ja viitoselta suoraan alas vetämällä. Tämä taas johtunee siitä, että 5-vaihde on lisätty laatikkoon jälkikäteen, eli sinne on lisätty yksi siirtohaarukka (ja tietysti rattaat/ylivaihde), mutta nelosen haarukka on toiminut niinkuin ennenkin. Oikeanpuoleinen nelonen olisi tietysti voitu jättää piirtämättä kaavioon, mutta ehkäpä on ollut helpompaa kuskille, että alaspäin vaihto 4->5 (ja myös ylöspäin) on voitu tehdä suoralla liikkeellä, tuon ajan vaihteistothan olivat hieman jäykempiä käyttää kuin nykyiset, vaikka 2-5 olikin synkronoitu.

Ainakaan englanninkielellä googlaamalla ei asiasta tunnu löytyvän lisätietoja, saksaa en niin hyvin osaa että löytäisin.

Kommentit (0)

Vastauksesi