Löydättekö jostain tietoa kalapuikkojen ravintoarvoista verrattuna tavalliseen...

Löydättekö jostain tietoa kalapuikkojen ravintoarvoista verrattuna tavalliseen...

Löydättekö jostain tietoa kalapuikkojen ravintoarvoista verrattuna tavalliseen kotona tehtyyn vaikkapa uunikalaan (seistä ne kai yleensä on valmistettu)? Raskaana ollessa kun pitäisi syödä kamalasti kalaa, niin mietin, voisiko sen sijaan edes joskus syödä kalapuikkoja, vai onko niillä vastaavaa hyötyä raskaana oleville ollenkaan. Toki lisänä tulee paljon haittoja (suola, leivitys, lisäaineet jne), joita ei tavallisessa kalassa ole. Mutta onko niissä jäljellä omegan omegaa enää?

Vastaus

Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen ylläpitämästä Fineli - elintarvikkeiden koostumustietopankista löytyy myös kalojen ja kalatuotteiden ravintoarvoja.
http://www.fineli.fi/index.php?lang=fi

Kalat ja kalatuotteet:
http://www.fineli.fi/foodclass.php?classif=igclass&class=fish&lang=fi

Käsittelemätön tai tuore kokonainen lohi, ravintoarvot / 100 g, esimerkkinä seuraavat rasvahapot:
rasvahappo 18:3 n-3 (alfalinoleenihappo)78 mg
rasvahappo 20:5 n-3 (EPA)224 mg
rasvahappo 22:6 n-3 (DHA)651 mg
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=817&lang=fi

Vastaavat arvot kalapuikossa (uunissa paistetut):757 mg, 58 mg ja 145 mg.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=33181&lang=fi

Vastaavat arvot uunikalassa: 262 mg,160 mg ja 406 mg
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=30201&lang=fi

Palvelusta voi myös etsiä kätevästi, missä raakaineissa esiintyy tiettyjä ravintoaineita eniten tai vähiten.
http://www.fineli.fi/topfoods.php?lang=fi

Kommentit (0)

Vastauksesi