Lentoyhtiöt / matkustamon matkatavarat

Lentoyhtiöt / matkustamon matkatavarat

Viime aikoina ovat yhä useammat lentoyhtiöt alkaneet laskuttamaan erikseen ruumaan menevistä laukuista. Tästä on se seuraus, että ihmiset tunkevat kaiken mahdollisen matkustamoon meneviin laukkuihin. Ennen boardingia henkilökunta kyselee portilla jonossa olevilta voisiko tämän ja tämän laukun vielä viedä ruumaan. Koneessa kaikki säilytystilat tulevat täyteen, tungetaan kasseja penkkien alle jne. ja tähän kaikkeen kuluu tavattoman paljon aikaa. Mikä mahtaa olla peruste tällaiselle? Eikö kaikista nopeinta ja helpointa olisi jos lentoyhtiöt ohjaisivat jo ennakkoon toimintaa niin, että ihmiset pakkaisivat kaiken mahdollisen ruumaan meneviin matkatavaroihin ? Eli pikemminkin pyrittäisi toimimaan (hinnoittelemaan,pienennettäisi sallittuja laukkukokoja yms. ,) niin, että matkustamoon tulisi mahdollisimman VÄHÄN laukkuja, matkatavaroita yms. Eli mikä on peruste tälle suuntautumiselle jossa matkatavaroita "kannustetaan" tunkemaan sinne matkustamoon.

3 vastausta
30.05.201711:01
100
63

Lienee totta, että ruumaan menevistä laukuista joutuu nykyään maksamaan useammin kuin aiemmin. Tämä on tyypillistä etenkin ns. halpalentoyhtiöille, jotka laskuttavat erikseen kaikista "lisäpalveluista", mutta tapa on yleistynyt myös muissa lentoyhtiöissä. Esimerkiksi Finnair on pari vuotta sitten lanseerannut lähilennoille ns. Light-lipun, jonka hintaan kuuluu pelkkä käsimatkatavara. Finnair on perustellut uutta lipputyyppiä asiakkaan valinnanvapauden lisäämisellä. Toisaalta kaikissa yhtiöissä ollaan tarkkoina käsimatkatavaran koon suhteen: liian isoja tai painavia laukkuja ei huolita koneeseen. Käsimatkatavaroiden sallittu määrä ja koko vaihtelee kuitenkin yhtiöittäin.

Ehkä yksi syy siihen, miksi ihmisillä tuntuu olevan entistä enemmän käsimatkatavaroita, on lisääntynyt elektroniikan määrä. Esimerkiksi Finavia suosittelee, että matkustajat ottaisivat puhelimet, kamerat, tabletit, kannettavat yms. viihde-elektroniikan käsimatkatavaroihin. Varavirtalähteiden kuljettaminen ruumassa on täysin kiellettyä.

Varmasti moni nykymatkaaja arvostaa myös nopeaa siirtymistä lentokentältä matkakohteeseen. Siksi he pakkaavat kevyesti vain käsimatkatavaroihin, eivätkä siten joudu odottamaan laukkuja ruumasta.

 

Kommentit (0)
31.05.201714:59
63319
59

Lentoyhtiöt haluaisivat, että matkustaisimme pelkillä käsimatkatavaroilla, koska ruumassa olevien laukkujen purku ja lastaus maksaa sekä itse purkutyönä että koneen kentälläoloaikana (josta pitää myös maksaa). Heille siis ihanteellisinta olisi, että heti kun on saatu ihmiset käsimatkatavaroineen ulos ja uudet ihmiset sisään, voitaisiin lähteä paluumatkalle. Kaikkia ruumaan meneviä laukkuja ei varmaan saada koskaan pois, mutta jos saadaan edes puolet (pariskuntien toinen laukku), lyhenee ruumalastin purku- ja lastausaika puoleen ja säästöä syntyy. Lisäksi siitä "pakollisesta" (ainakin pitkillä matkoilla) ruumaan menevästä laukusta saadaan helposti lisää tuloja, mutta maksu ei näy netin lentohintoja vertailevissa laskureissa, joten lennot näyttävät edullisilta. Samasta syystä on karsittu "ilmaiset" (olivat ennen lipun hinnassa) ruokailut, juomat jne.

Kommentit (2)
Matkalaukkujen lastaaminen ja purkaminen toki maksaa. Mutta sitä en usko, että tuo lasta... Matkalaukkujen lastaaminen ja purkaminen toki maksaa. Mutta sitä en usko, että tuo lastaaminen ja purkaminen viivästyttää lähtöä, ellei sitten jouduta hakemaan ruumasta jonkun porilta myöhästyneen laukkua. Kone siivotaan ja tankataan yms. ja tuona aikana laukut kyllä saadaan purettua ja lastattua. Yleisesti, tämä on ihan kiva palvelu tämä kysy.fi. Kiva palvelu kun sellaisen ottaa huomioon, että vastaukset ovat enemmänkin "pohdintaa" ja googletusta kuin aitojen faktojen etsintää ja esittämistä. Eli tähän alkuperäiseen kysymykseeni pitää vastaus hakea esim. Finnairilta jos nyt sitten suostuvat siihen vastamaan.
16.6.2017 08:47 Jukka N 46
Joo, 80% (loput on ehkä semmoisia joissa tarvii lisäksi peruskoulun matematiikan) tämä... Joo, 80% (loput on ehkä semmoisia joissa tarvii lisäksi peruskoulun matematiikan) tämän palvelun käyttäjistä ei itse osaa käyttää Googlea, vaan mieluumin kirjoittaa kysymyksen tänne ja jää odottelemaan vastausta sitten joskus. Heitä koitamme auttaa, kirjastonväki ja "siviilit". Mutta edes Google ei tiedä kaikkea, joten välttämättä mukaan tulee välillä "pohdintaa". Osa "pohdinnasta" voi toki olla väärin, mutta juuri sitä varten on muilla mahdollisuus kertoa parempi vastaus, mielellään perusteluineen ja lähteineen. Se, että kertoo olevansa uskomatta johonkin vastaukseen, ei sinänsä vie asiaa eteenpäin, parempi vastaus lähteineen ja perusteluineen vie. Mitä tulee minimiin kentälläoloaikaan, niin "pohdiskelen", että ainakin Euroopan lennoilla (ja esim USAn sisäisillä) voidaan mainiosti lentää edestakaisin lähtökentän polttoaineilla ja cateringillä, jolloin laukkujen purku muodostaa minimin. Se koneen siivous ei monta minuuttia vie "siivouspartiolta". Se, että tehtäisiinkö noin, on sitten taas monimutkaisempi juttu, turhaa polttoainettakaan ei kannata rahdata mukana, sekin maksaa (painavampi kone kuluttaa enemmän, siksikin on hyvä saada niitä laukkuja vähemmäksi). Lentoyhtiö yrittää löytää minimin huomioiden eri kenttien maksut, polttoainehinnat, minimipysähtymisajat jne.
16.6.2017 20:59 Köpi K 63319
05.06.201722:44
4415
26

Persaukiset ei raaski maksaa ruumaan menevästä matkalaukusta. Luultavasti samoja ihmisiä, joiden matkabudjetti kaatuu lentokentän parin euron vesipulloon.

Kommentit (0)

Vastauksesi