Lentokoneen punavalot ja valkoiset välkkyvät näkyvät paljain silmin kilometrien...

Lentokoneen punavalot ja valkoiset välkkyvät näkyvät paljain silmin kilometrien...

Lentokoneen punavalot ja valkoiset välkkyvät näkyvät paljain silmin kilometrien korkeuksista. Miten tehokkaat valot ovat. Miten korkealla olevan lentokoneen voi havaita paljain silmin.... Artsu

Vastaus

Hei!
Finnairin lentoturvallisuusohjaaja vastasi kysymykseesi näin:

"Lentokoneessa on paljon erilaisia valoja. Ns. navigaatiovalot käsittävät siiven kärjissä ja koneen perässä olevat suunnatut valot: oikealle ja eteen suunnattu vihreä valo oikeassa siivessä, vasemmalle ja eteen suunnattu punainen valo vasemmassa siivessä ja perässä oleva takasektoriin loistava valkoinen valo. Nämä kiinteät valot on asennettu näyttämään siis vain tiettyyn sektoriin. Sektoroinnin ansiosta muiden koneiden ohjaajat pystyvät päättelemään missä asennossa ko. lentokone on ja mihin suuntaan se etenee. Esimerkiksi, jos koneesta näkyy vihreä ja punainen on koneen nokka havaitsijaan päin eli kone tulee kohti. Jos taas näkyy vihreää ja valkoista voidaan päätellä, että havaitsija näkee koneen oikean takaosan melko sivusta ja koneen lentosuunta on hiukan poispäin. Se ei kuitenkaan kerro, että kone loittoaisi poispäin, sillä takaa tulevalla koneella voi olla paljon suurempi nopeus kuin edellä menevällä. Laivoissa on hyvin samankaltaiset kulkuvalot. Näitä valoja tulee käyttää aina hämärässä ja pimeässä, mutta niitä käytetään usein myös päiväsaikaan. Ne voivat palaa myös kun lentokone on parkissa. Navigointivalot ovat muutaman kymmenen watin tehoisia lamppuja, jotka eivät näy kovin kauas – harvoin yli kymmentä kilometriä.

Punainen vilkkuvalo koneen rungossa, tyypillisesti sekä ylä- että alapuolella runkoa, tarkoittaa, että lentokone liikkuu. Kerran, pari sekunnissa vilkkuva valo sytytetään juuri ennen kun lentokone lähtee liikkeelle (työntö matkustajasillasta tai rullaus) tai kun sitä lähdetään hinaamaan. Valo sammutetaan parkkipaikalle saavuttaessa. Vaikka lampun teho on samaa luokkaa kuin navigointivaloilla, on sen havaittavuus parempi juuri vilkkumisen ansiosta. Ihmisen aivot kun ovat kehittyneet havaitsemaan muutosta ympäristössä. Siksi vilkkuvalon havaitsee kiinteää paremmin.

Parhaiten matkalentokorkeudesta maahan näkyvät valkoiset vilkkuvat ns. strobe-valot. Muutaman kymmenen, jopa parin sadan, joulen energia vapautetaan xenon-lampuissa sekunnin murto-osissa, jolloin vilkun tehoksi saadaan jopa yli kW. Nämä vilkkuvat valot ovat häiritsevän voimakkaita läheltä katsottuna. Siksi niitä käytetään ainoastaan ilmassa ja kiitoteillä – ei esimerkiksi asematasolla. Vilkkumisen, voimakkuuden ja pimeällä kontrastin vuoksi nämä valot näkyvät selkeällä säällä helposti maahan saakka kaikista lentokorkeuksista (n. alle 12 km).

Lentoonlähdössä ja laskussa käytetään edellisten lisäksi laskuvalonheittimiä. Muutamien satojen wattien tehoiset halogen-valot tuottavat suuren valovoiman koneen etusektoriin. Valoja käytetään valaisemaan kiitotien pintaa lentoonlähdössä ja laskussa sekä parantamaan havaittavuutta lentokenttien läheisyydessä. Valoja käytetään tyypillisesti alle kolmen kilometrin korkeudessa. Suuri teho kuumentaa lamppua niin, ettei sitä voi käsin kosketella.

Lisäksi lentokoneessa on paljon muitakin ulkovaloja. Yleensä liikennekoneiden siiven etureuna ja moottoreiden imuaukot saadaan valaistua, pyrstössä olevaa Finnairin logoa valaistaan logovalolla ja rullauksen aikana käännyttäessä voidaan käyttää myös sivulle osoittavia rullausvaloja.

Valaisemisen ja havaittavuuden lisäksi valoilla on kolmaskin tehtävä. Valomerkein voi jonkin verran kommunikoida äärimmäisen harvinaisessa radiohäiriötilanteessa. Tähän on olemassa kansainvälinen merkkikieli.

Kuten aiemmin totesin, ihmisen aivot ovat kehittyneet havaitsemaan liikettä. Jos kontrasti on hyvä, voi paljain silmin nähdä todella kauas. Kirkkaana yönä lentokoneen näkeminen maasta ei ole vaikeaa. Parhaimmillaan pienellä maltilla ja onnella voi kirkkaalta tähtitaivaalta poimia toisenlaisenkin kulkijan - satojen kilometrien korkeudessa tähtien joukossa liikkuvan satelliitin, johon auringon valo maan toiselta puolen sopivasti osuu.

Itselleni eräs lentämisen parhaita hetkiä on katsoa ylhäältä jonkin suurkaupungin valoja keskellä kirkasta yötä. Miljoonien valojen valomerta ei ikinä kyllästy ihailemaan."

Kommentit (0)

Vastauksesi