Lämpeneekö lentokoneen matkustamo moottorien hukkalämmöllä kuten autoissa?

Lämpeneekö lentokoneen matkustamo moottorien hukkalämmöllä kuten autoissa?

Jos lämpö tulee moottoreista, onko se nimenomaan hukkalämpöä, joka muuten menisi taivaan tuuliin?
Entä matkustajajunat (sähkö / diesel)?
Entä avaruusasema avaruuden tyhjiössä?
Onko se kuin kahvi termospullossa?

Vastaus
24.03.201708:31
75716
38

Kaikissa kaksimoottorisissa ja osassa yksimoottorisista matkustajakoneista on erillinen lämmityspoltin (combustion heater), joka käyttää samaa polttoainetta kuin moottoritkin. Pienemmissä koneissa on pakokaasujen poistoputken ympäriltä lämpöä keräävä kierukka (heat muff). Jälkimmäinen käyttää siis hukkalämpöä. Auton lämmityslaitteen tyyppistä jäähdytysvedestä lämpöä ottavaa systeemiä ei käytetä, koska vesijäähdytys on lentokonemoottoreissa hyvin harvinainen.

Junavaunuissa on sähkölämmitys, osin akuilla turvattuna. Sähkö saadaan joko langoista tai dieselmoottorin pyörittämästä generaattorista.

Avaruusasemalla ei ole muuta energianlähdettä kuin aurinkopaneelit. Joten sitä lämmitetään sähköllä.

Kaikissa edellämainituissa on myös paremmat tai huonommat eristeet seinissä, joten siinä mielessä muistuttavat termospulloa. Lisäksi hyödynnetään (lämmityksen mitoituksessa) sitä, että jokainen matkustaja tuottaa n. 100W lämpöä. Esim 150 matkustajan junassa se on 15kW ilmaista (tai jopa maksavaa...) lämpöä. Joka tosin kesällä pitää sitten saada pois, ilmastoinnin avulla.

Kommentit (1)
Köpin vastaus on aivan oikein, mutta lisään hieman: Dieselveturista ei saa sopivaa säh... Köpin vastaus on aivan oikein, mutta lisään hieman: Dieselveturista ei saa sopivaa sähköä ulos matkustajavaunuihin vaan niitä käytettäessä (harvoin) tarvitaan erillinen aggregaattivaunu matkaan. Vanhat siniset vaunut lämpisivät tarvittaessa myös vaunun omilla öljypolttimilla.
24.3.2017 11:41 Martti Syyskorpi 5768

Vastauksesi