Lakuja?

Lakuja?

Lakritsi nostaa verenpainetta. Entä jos syö täytelakuja, kuinka paljon parempia ne ovat terveydelle? Entä kaloreiden kannalta?

Vastaus

Lakritsituotteita on markkinoilla monenlaisia. Tässä ensin erään tavallisen lakritsin ravintosisältö ja sen alapuolella vertailun vuoksi täytelakritsi SukuLakun ravintosisältö. Varsinaisesti terveellistä ei ole kumpikaan tuote. Täytelakussa on vähemmän verenpainetta nostavaa lakritsia, mutta makean täytteen vuoksi enemmän rasvaa, sokeria ja kaloreita.

Uusimpien arvioiden mukaan korkeasta verenpaineesta kärsivien tulisi välttää lakritsiuutetta sisältäviä valmisteita kokonaan. Ihmisten herkkyys tosin vaihtelee, joten turvallisen rajan määrittely lakritsin syömiselle on vaikeaa.

Fazer Lakritsi Original                                                     

Energia kcal 323

Rasva 0,5 g

josta tyydyttynyttä 0,1 g

Hiilihydraatit 72 g

josta sokereita 42 g

Proteiini 3,5 g

Suola 0,5 g

SukuLaku

Energia kcal  373

Rasva 3,6 g

josta tyydyttynyttä 3,4 g

Hiilihydraatit 80 g

josta sokereita 59,0 g

Proteiini 2,5 g

Suola 0,28 g

 

Kommentit (0)

Vastauksesi