Kysyisin ilmailualan kysymyksen.Miksi kiinteäsiipisessä ilma-aluksessa...

Kysyisin ilmailualan kysymyksen.Miksi kiinteäsiipisessä ilma-aluksessa...

Kysyisin ilmailualan kysymyksen.
Miksi kiinteäsiipisessä ilma-aluksessa [lentokone] aluksen päällikkö istuu pyrstöstä katsoen ohjaamon vasemmalla istuimella ja helikopterissa sen oikeanpuoleisella istuimella ja perämies toisella?
Kiitos etukäteen, palstanne on kerrassaan mainio.

Vastaus

Kiitos kiitoksista! Yritämme parhaamme.

Suomen ilmailuopiston kouluttaja kommentoi kysymystäsi seuraavasti:

Helikopterista riippuen päällikkö voi istua joko vasemmalla tai oikella. Yleensä tilanne on kuitenkin juuri kuvaamallasi tavalla eli lentokoneessa päällikkö on vasemmalla ja helikopterissa oikealla.

Se, millä puolella päällikkö istuu, on kiinni lentokoneen rakentajan vaatimuksista. Nykyaikaisissa kahden ohjaajan lentokoneissa lentokoneen valmistajat ovat määränneet koneen päällikön vasemmalle penkille. Syy, miksi vasen penkki on valittu lentokoneen päällikön paikaksi on seuraava:

Ilmailun alkuaikoina lentokoneet oli rakennettu niin, että vasen käsi oli tehovivulla ja oikea käsi ohjaimessa. Tästä syystä ohjaajan on helpompi kääntää päätä vasemmalle takaviistoon. Moottorin kiertosuunnasta johtuen lentokonetta oli helpompi kaartaa vasemmalle.

Edellämainituista syistä johtuen yleiseksi ohjeeksi ja myöhemmin ICAO:n (International Civil Aviation Organization) suositukseksi vakiintui lentokentän kiertäminen vasempaan suuntaan ennen laskeutumista. Puhutaan siis vasemman puoleisesta laskukierroksesta.

Tästä johtuen yleiseksi teollisuusstandardiksi muodostui se, että rinnakkain istuttavat lentokoneet rakennetaan niin, että vasemmalta penkiltä on helppo suorittaa lentotehtävä.

Useissa helikoptereissa koneen päällikön paikaksi on valmistaja määrännyt oikean penkin. Syy, miksi oikea penkki on valittu yleensä helikopterin päällikön paikaksi on asiantuntijan käsityksen mukaan se, että ensimmäiset kopterit on rakennettu niin, että yksin lentäjä lentää oikealta. Kyseessä on lentokäsikirjamääräys.

Suomen ilmailuopisto
http://www.suomenilmailuopisto.fi/fin/index.shtml

Kommentit (0)

Vastauksesi