Kuva- avainnus Suomessa

Kuva- avainnus Suomessa

Olisin kiinnostunut miten kuva- avainnus televisio- sekä elokuvakäytössä rantautui Suomeen. Olen lukenut netistä löytyvää materiaalia: esim. parin amk:laisen lopputyökseen tekemän tekstin avainnukseen liittyen. Siinä he lyhyesti käsittelevät avainnuksen historiaa. Myös Youtubesta löytyy lukuisia videoita aiheesta. Näissä on vain yksi ongelma: kaikki käsittelevät aihetta ulkomaisesta näkökulmasta. Milloin avainnusta alettiin käyttämään SUOMALAISESSA tuotannossa? Mitä olivat ensimmäiset tv- ja elokuvatuotannot Suomessa missä avainnusta käytettiin? Suosiko sitä tuotannossaan YLE, Kolmoskanava tjsp enemmän? Rantautuiko kyseinen tekniikka siinä määrin myöhään, että täällä siirryttiin käyttämään suoraan sinistä bluescreen taustaa; Amerikassa käyttivät mm. oranssia ja punaista niin mustavalko- kuin värikuvankin aikaan. Miksi Speden Spelejen osa kisaosuuksista kuvattiin juuri bluescreen studiossa? Pääosin ohjelma taas kuvattiin ahtaassa studiossa, ja kaikkien silmilasit omaavien laseista heijastui vain loisteputkien valot. Eikö kyseisen ohjelman tuotannossa ollut resursseja kunnon studioon?

3 vastausta

Pahoittelen viivästystä! Kysymys on niin yksityiskohtainen, että pyysin vastaamiseen apua asiantuntijoilta eli Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kirjastosta. Valitettavasti KAVI:n kirjasto on suljettuna kesälomakauden vuoksi. Vastaus on kuitenkin tulossa kunhan olen saanut riittävästi informaatiota. Toivottavasti jaksatte vielä odottaa.

Kommentit (0)
23.07.201521:31
13152
36

blue screenin / green screenin tekninen termi on chroma key ja se on lähes yhtä vanha keksintö kuin tv eli 30-luvulta. isäni oli ylessä töissä (ja ennen sitä tesvisiossa) ja hän selitti periaatteen minulle jo 60-luvulla, varmaan jonkin amerikkalaisen tv-sarjan kyseessä ollessa. yle on epäilemättä alkanut käyttää tekniikkaa heti, kun vaadittava laitteisto on saatu hankittua eli viimeistään värikoelähetysten alkaessa 60-70-luvun vaihteessa. syynä moiseen on se, että jos ei välitä siitä, että lopputulos näyttää halvalta, tekniikan käyttäminen todellakin ON halpaa verrattuna vaikka taustaprojisointiin. omissa kultaisissa muistoissani ovat kirkkaimpina 70-luvun iltatähti-ohjelmat, joiden suomalaiset "musavideot" oli usein toteutettu tällä vekkulilla efektillä. hurjin äkkiä löytämäni esimerkki on ohessa - pieksee nykypäivän vastaavat kaikilla osa-alueilla!

Kommentit (0)
23.07.201520:21
44846
20

Ensimmäinen jonka minä TV:ssä muistan, oli TV1:n A-studion Maailmankuvien Satunnainen matkailija Juhani Mäkelä 80-luvulla, olisiko ollut puolivälissä ekat jaksot. Hän "kävi" blue/green/whatever screenin avulla milloin missäkin päin maailmaa. Ylen arkistosta taitaa löytyä vain myöhempiä jaksoja, joissa hän ihan oikeasti kävi ulkomailla. Nuo Satunnaisen matkailijan "matkat" kuvattiin blue screenillä osin rahasyistä, mutta enemmänkin Mäkelän huumorin vuoksi, eli ne oli takoituksella hieman tökerösti/huonosti tehtyjä, että tyhminkin tajuaisi ne feikeiksi.

Speden spelit (ja Väisäsen Kymppitonni, Speden tuotantoa sekin) tehtiin taatusti niin halvalla kuin vain mahdollista. Jos Maikkari niistä ihan riittävästi maksoikin, niin Spede business-miehenä kyllä mieluummin laittoi rahat taskuunsa kuin lavasteisiin. Blue screen oli jo niihin aikoihin varmaan halvempaa kuin oikeiden lavasteiden tekeminen/tarpeeksi ison studion vuokraaminen.

Kommentit (1)
Speden Spelit oli Veikkauksen peli, joten Veikkaus varmaan maksoi tuotannon.
26.7.2015 20:43 Irmeli Erikoinen 3039

Vastauksesi