Kun ajaa kuorma-auton perässä ajaminen (esim yhdistelmä), polttoainesäästö? ym?

Kun ajaa kuorma-auton perässä ajaminen (esim yhdistelmä), polttoainesäästö? ym?

Miten lähellä rekkaa pitää ajaa, että se vähentää polttoainekuluja, ja kasvattaako sillä etäisyydellä ajaminen riskiä törmätä rekkaan? Kuinka paljon on mahdollista säästää polttoaineessa % ?

Vastaus

Nesteen liikennepolttoaineiden tuotepäällikkö antaa vinkkejä taloudelliseen ajamiseen Ilta-Sanomien jutussa. Hän tyrmää ajatuksen peesailun eduista: "Se on harhaa. Itse asiassa auton perään muodostuu ilmapyörteitä, jotka pahimmassa tapauksessa kasvattavat ilmanvastusta ja lisäävät kulutusta. Saadakseen edes teoreettisen edun, täytyisi ajaa todella vaarallisen lähellä. Se taas lisää kolarin riskiä, ja edellä ajavasta sinkoilevat kivet hakkaavat myös auton maalipintaa ja tuulilasia."

Kaleva-sanomalehden artikkelissa taas todetaan: "Vaikka edessä ajavan takapus­kurissa roikkuminen pienentää il­manvastusta, niin se ei ole missään nimessä kokonaistaloudellista. Lii­kenneonnettomuuden riskin kas­vaminen on hyvällä onnella vain tilastollinen kustannus, mutta etu­puskuriin ja konepeltiin tulevien kiveniskemien maalauttaminen tai tuulilasiin syntyneiden iskemien paikkautus rasittavat varmuudel­la kukkaroa. Riittämätön turvavä­li estää myös ennakoivan ajamisen hyödyntämisen, joten jopa kulutus­säästö jää helposti saavuttamatta."

Yhdysvalloissa, autojen maassa asiaa on tietysti myös pohdittu. Myytinmurtajatkin sitä testasivat ("Drafting for money"). He mittasivat auton polttoaineen kulutusta lähellä rekan perää ajaen. Kolmen metrin etäisyydellä ajaen polttoainetehokkuus kasvoi 40%. Kun etäisyys laskettiin niin pieneksi kuin kaksi jalkaa (61 cm), ei lisähyötyä enää saatu. Silloin keskittyminen kaasupolkimen pumppaamiseen turvavälin pitämiseksi verotti polttoainetta.

"However, the Build Team has warned that drafting is incredibly dangerous because the truck driver may not be able to see cars that close, and the driver of the car may not be able to react in time if the truck were to make a sudden stop." Eli myös myytinmurtajat huomauttavat, ettei kenenkään missään tapauksessa kannata kokeilla tätä itse tiellä ajaessaan! He suorittivat oman kokeensa hallituissa olosuhteissa, mutta arkiliikenteessä tilanne on toisenlainen.

Kommentit (0)

Vastauksesi