Kuka nainen Suomessa sai ensimmäisenä naisena kuorma-ajokortin ja mikä vuosiluku?

Kuka nainen Suomessa sai ensimmäisenä naisena kuorma-ajokortin ja mikä vuosiluku?

Vastaus

Eri lähdeteoksien selaaminen ei tuonut valaistusta itse kysymykseen eli valitettavasti en onnistunut selvittämään kuka olisi ajanut ensimmäisenä naisena kuorma-ajokortin. Autoilun, ajolupien sekä ajokorttien historiasta löytyi kuitenkin monia mielenkiintoisia yksittäisiä tietoja.

Helsingissä automobiililiikenteen järjestyssäännöt annettiin heinäkuussa 1907. Järjestyssäännön mukaan autolla ajoon tarvittiin ajolupa. Ensimmäisen ajoluvan sai kuukautta myöhemmin kirjailija ja kustantaja Yrjö Weilin. Ensimmäiset autoilua koskevat järjestyssäännöt olivat kaupunkikohtaisia. Valtakunnallinen asetus automobiililiikenteestä annettiin vuonna 1922.

Vuonna 1875 syntynyt Helmi Tengén oli ensimmäisiä naisautoilijoita, jotka ajoivat omalla autolla. Tengéniä ennen isänsä autolla oli ajellut jo Suomen ensimmäinen naistohtori Karolina Eskelin (1867-1936). Vuosina 1906 - 1917 Helsingissä oli ilmoituksen mukaan 15 naista, jotka harjoittivat ammattimaista autoliikennettä, lähinnä vuokra-autotoimintaa.

Ensimmäinen varsinainen kuorma-auto saapui Suomeen eri lähteiden mukaan vuosina 1906 - 1907. Ammattiautoilijoiksi laskettavia kuorma-autonomistajia oli 1910-luvulla vain kaksi. Vuonna 1919 kuorma-autoja oli jo toistasataa.

 Asetuksessa moottoriajoneuvoliikenteestä 157/1926 mainitaan, että ajokortin saamiseksi vaaditaan kuljettajatutkinto. Tutkinto suoritettiin joko yksityisajoa tai ammattimaista ajoa varten. Lisäksi riippuen siitä minkälaisella moottoriajoneuvolla ajokoe oli suoritettu, myönnettiin esimerkiksi seuraavia ajokortteja.  ” 1) jotka oikeuttavat kuljettamaan henkilöautomobiiliä yleensä; 2) jotka oikeuttavat kuljettamaan kuorma- ja pakettiautomobiiliä; 3) jotka oikeuttavat kuljettamaan Ford-automobiiliä ” …

Seuraavassa Autoasetuksessa 239/1948 todetaan, että kuljettajatutkinnon kokeessa käytetyn auton laadusta riippuen annetaan ajokortteja, jotka oikeuttavat kuljettamaan a) henkilö ja pakettiautoa, b) kuorma-autoa tai c) linja- tai seka-autoa. Jaottelu yksityis- ja ammattiajokorttiin säilyi.

Teija Förstin Tekniikan Waiheita 1/06 -verkkojulkaisussa ilmestynyt artikkeli valottaa naisautoilun historiaa (Moottorimiehet ja ohjauspyörää hoitavat naiset, autoilu sukupuolihistorian näkökulmasta 1900 - 1920 - luvulla).

Mahtaisiko joku lukijoistamme tietää asiasta?

Kommentit (0)

Vastauksesi