Kuinka paljon ruumiinlämpö vaihtelee, kun menee saunasta avantoon?

Kuinka paljon ruumiinlämpö vaihtelee, kun menee saunasta avantoon?

 Miltä tämä näyttäisi lämpökamerassa?

Vastaus

Valitettavasti emme löytäneet täysin täsmällistä vastausta kysymykseen, mutta tässä osviittaa.

Saunassa ihon lämpötila nousee nopeasti neljäänkymmeneen asteeseen, minkä jälkeen hikoilun alettua se laskee alkaakseen taas hetken päästä nousta uudelleen. Ruumiin sisäosissa lämpötila nousee noin yhdestä kahteen astetta.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sauna+saa+syd%C3%A4noireisten+olon+pa...
http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_2000/1.syyskuu/saun3500.htm
http://yliopistolehti.helsinki.fi/1998_11/sauna.html

Avannossa ollaan löylyssä vietettyyn aikaan verrattuna vain hyvin lyhyen hetken, joten on epätodennäköistä, että kehon sisäosat viilenisivät siinä ajassa. Sen sijaan ihon lämpötila laskee rajusti. Emme saaneet selville tarkkoja lukuja siitä, kuinka monta astetta ihon lämpötila keskimäärin avannossa laskee (riippuu varmasti veden lämpötilasta ja avannossa oleilun pituudesta), mutta lähteistä voidaan päätellä, että lämpötilan lasku on huomattava. Uintiseuran sivuilla http://www.uintiseura.fi/fi/index.php?id=15 esimerkiksi kerrotaan, että ”avantoon mennessä kehon pinnan ja ääriosien verenkierto puolestaan vähenee voimakkaasti ja veri ohjautuu kehon keskiosiin. Lämmönluovutus ympäristöön vähenee.”

Akuutti-ohjelman sivuilla http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2001/270301_c.html puolestaan sanotaan, että ”kun avantoon mennään kuumasta saunasta, ihon pinnan pienet hiussuonet ovat laajentuneet, ja avantoon mennessä ne äkillisesti supistuvat, mikä aiheuttaa ihon tilapäisen turvotuksen.”

Uintiseura ohjeistaa http://www.uintiseura.fi/fi/index.php?id=15 saunasta avantoon menoa seuraavasti: ”Saunasta ei saa mennä suoraan avantoon, vaan kehon täytyy antaa ensin hieman viilentyä. Saunan ja avannon välinen lämpöero aiheuttaa sydämelle kovan rasituksen, verenpaineen vaihtelu saattaa aiheuttaa huimauksen tunnetta, mutta terveelle ihmiselle harrastuksesta ei ole haittaa enempää kuin hölkkäämisestä tai hiihtämisestäkään. Lihaksistoa on hyvä lämmitellä ennen avantoon menoa: sauvakävely ja hiihto ovat hyviä verryttelymuotoja. Saunomisen ja avannon jälkeen kannattaa pukeutua lämpimästi vilustumisen välttämiseksi. Avannossa ei ehdi vilustua; vika on usein pukeutumisessa, jos tuntee palelevansa uinnin jälkeen.”

Avantouinnissa on myös omat riskinsä, sillä kylmä vesi ja avantouinti voivat olla uhka terveydelle. Erityisesti tämä koskee sydänsairaita ja astmaa sairastavia henkilöitä. Hetkellinen kylmäaltistus kuormittaa sydäntä ja supistaa keuhkoputkia. Ääreisverenkierto supistuu, mikä nostaa hetkellisesti verenpainetta ja lisää sydämen syketaajuutta, jolloin seurauksena on sydämen kuormittuminen. Tällainen lisäkuormitus voi lisätä sydämen rytmihäiriöherkkyyttä. Mikäli avantoon halajava henkilö ei ole täysin terve, avantouinnin aloittamisesta kannattaa neuvotella ensin lääkärin kanssa.
http://yle.fi/akuutti/arkisto2001/270301_c.html

Kommentit (0)

Vastauksesi