Kuinka paljon Parsakaalista häviää ravinteita keitettäessä, entä jos vain...

Vastaus

Mitä lyhyempi kypsennysaika, mitä alhaisempi lämpötila ja mitä vähemmän vettä käytetään, sitä paremmin ravintoaineet säilyvät ruoanlaitossa. Varsinkin C-vitamiini liukenee herkästi keitinveteen. Ruokaa valmistettaessa padan kansi kannattaa aina pitää päällä, jolloin syntyvä höyry pysyy kattilassa ja siten keittoaika lyhenee.

Kotimaiset kasvikset ry. suosittelee seuraavaa keittotapaa parsakaalille: Parsakaali keitetään vedessä niin, että kantaosat ovat täysin upoksissa ja nuppuosat juuri ja juuri veden pinnan yläpuolella. Kattilan päälle laitetaan kansi, jolloin nuppuosat kypsyvät höyryssä. Parsakaali on valmista tarjoiltavaksi, kun kantaosat ovat pehmeitä, mutta nuput eivät vielä ole liian pehmeitä. Normaali keittoaika on 6–8 minuuttia. Mikroaaltouunissa parsakaali kypsyy täydellä teholla 8–10 minuutissa kypsennettävästä määrästä riippuen. Henkilökohtainen mielipiteeni on, että kasviksia ei yleensäkään kannata keittää läpikypsiksi; vihannesten maku on parempi ja ravintoaineet säilyvät paremmin kun vihannekset jättää hieman rapeiksi.

Parsakaali sisältää runsaasti A-, C- ja K- vitamiineja sekä kartenoideja, foolihappoa ja kuituja.

http://www.kasvikset.fi/WebRoot/1033640/Oletussivu.aspx?id=1047756

http://www.verkkoklinikka.fi/?page=5520130&id=4481644

http://www.kookas.fi/articles/read/3086

Seuraavasta linkistä löytyy taulukko, jossa verrataan eri elintarvikkeiden ravintoainepitoisuuksia raakana ja kypsentämisen jälkeen:

http://www.beyondveg.com/tu-j-l/raw-cooked/raw-cooked-2f.shtml

Kommentit (0)

Vastauksesi