Ketkä hallinnoivat puhelinnumeroita?

Ketkä hallinnoivat puhelinnumeroita?

Jos annan itseni kuvitella, että lankapuhelimien numerot on kunkin suuntanumeroalueen (puhelinyhdistyksen) määritettävissä - tarkoittanee se, että eri suntanumeroiden alla voi olla samoja varsinaisia puhelinnumeroita? Mutta kun kysymyksessä on kännykkänumerot, jotka ovat maanlaajuiset, pääteekö silloin vastavanlainen hierarkia, ts. operaattorit määräävät oman etunumeron alaiset kännykkänumerot? Vai onko olemassa joku instanssi joka hallinnoi koko numeroviidakkoa ja onko jossain olemassa sellaista puhelin-numeroluetteloa, josta voi katsoa vielä vapaana olevia numeroita ja tilata itselleen mieluisan. Jos haluaisi pitää kahta kännykkää varmistuksena että ainakin toinen on aina ladattuna, olisi käytännön syistä mukavaa jos molemmissa olisi sama varsinainen puhelinnumero, mutta eri etunumerolla. Kännyköiden numerothan ovat nykyään vapautettu operaattorisidonnaisuudesta.

2 vastausta

Puhelinnumeroita ja numeroviidakkoa hallinnoi Suomessa viestintävirasto. Kysyin aiheesta suoraan sieltä, ja he vastasivat että puhelinnumerot voivat tosiaan olla identtiset suuntanumeroa lukuun ottamatta, niin lankapuhelimissa kuin kännykkänumeroissa. Viestintävirasto myöntää Suomessa kaikki puhelinnumerot, mutta ei suoraan yksittäisille henkilöille vaan puhelinoperaattoreille. Operaattorit saavat viestintävirastolta etunumeronsa, eli matkaviestinverkkojen suuntanumerot. Numeroiden rungot ne puolestaan saavat samalta virastolta isoina ryhminä kerrallaan, joista ne jakavat numeroita asiakkaille liittymittäin. Mitään puhelinnumeroluetteloita vapaista numeroista ei ole nykyään tarjolla asiakkaille. On tietysti olemassa kaupallisia numerohakuja, joista voi hakea käytössä olevia numeroita, mutta koska osa numeroista on salaisia, ei numeron poissaolo luettelosta tarkoita, että numero olisi varmasti vapaana.

Viestintäviraston kannan mukaan sama kännykkänumero on ihan mahdollista hankkia, jos sellainen sattuu olemaan tarjolla teleoperaattorille myönnetyssä numeroryhmässä, ja jos kyseistä numeroa ei ole vielä luovutettu toisen asiakkaan käyttöön. Tämän tiedon saatuani lähdin selvittämään numeronvalinta-asiaa itse teleoperaattoreilta, ja vastaus olikin mielenkiintoinen.

Kysyin aiheesta kolmelta eri operaattorilta, ja sain kaikilta eri vastauksen. Ensimmäinen operaattori ilmoitti, että asiakas ei saa itse valita numeroa, sillä uusia liittymiä myönnetään niin suuria määriä päivittäin, että numerot tulevat suoraan järjestelmän kautta kronologisessa järjestyksessä. Toinen operaattori puolestaan tarjosi kymmenen numeron listaa, jolta saa valita mieluisan vaihtoehdon. Pidempiä listoja asiakkaalle ei kuitenkaan pyynnöistä huolimatta tarjota. Kolmas operaattori pani paremmaksi, ja lupasi, että asiakas saa varata itse numeronsa vapaiden numeroiden joukosta, tosin pulittamalla ylimääräiset 50 euroa.

Viestintäviraston puolesta numeron valinta on siis mahdollista, mutta operaattorit tarjoavat tätä iloa asiakkailleen melko huonosti. Jos haluaa, että kännykkä on aina ladattuna, voisi tämän selvityksen perusteella olla helpompaa kantaa vaihtoakkua tai laturia aina mukana, kuin lähteä vääntämään operaattorien kanssa numeroista.

Kuuntele: 
Kommentit (0)
12.03.201612:27
8090
74

Vastauksesta puuttuu puhelinnumeroiden siirrettävyys ja siirrettyjä numeroita hallinnoiva (teleoperaattoreiden yhdessä omistama) yritys Numpac Oy.

Kommentit (0)

Vastauksesi