Kertokaa alkuperäisen Jopo-pyörän tarina!

Kertokaa alkuperäisen Jopo-pyörän tarina!

Kertokaa alkuperäisen Jopo-pyörän tarina! Kuka suunnitellut ja milloin, oliko erikoinen muoto vain myyntikikka vai tekikö se pyörästä halvemman valmistaa, paljonko tehty, kauanko tuotanto kesti jne.

Vastaus

Jopon takana oli kaksi uutta ideaa, toinen liittyi tekniikkaan, toinen pyörän käyttöön.

Helkaman polkupyöräteollisuudesta vastaava Eero Helkama keksi, että mopediteollisuudessa käytettävää levyrunkoa voisi käyttää polkupyörien valmistamiseen. Metallista prässätty levyrunko, pienet pyörät (22") ja lyhyt välitys tekivät siitä ketterän kaupunkipyörän kaiken ikäisille. Jopon esikuvana oli englantilainen Moulton, pienipyöräinen muunneltava yleispyörä.

Jopon tekninen toteutus oli Helkaman pyörätehtaan johtajan DI Erkki Rahikaisen. Teollinen muotoilija Eero Rislakki suunnitteli mm. heijastimet. Rislakin perusväreihin pohjaava värikartta toistui sittemmin myös Helkaman jääkaapeissa ja toimistokalusteissa.

Itse polkupyörään ja sen käyttöominaisuuksiin levyrunko toi uuden perusrakenteen, mutta ei kovin paljon muuta. Polkupyörien myymiseen keksintö toi lisävaltin: uuden ulkonäön. Jopo poikkesi kaikesta siitä, mitä pyöräalalla oli aikaisemmin Suomessa nähty.

Toinen Jopon perusidea oli vielä mullistavampi: helposti muunneltava pyörä, jota jokainen perheenjäsen voi käyttää. Siis polkupyörä, joka ei olekaan henkilökohtainen. Unisex-pyörä, ei naistenpyörä eikä miestenpyörä. Kyseenalaistamalla tämän eron Helkama siirteli yhtä pyöräalan kulmakivistä. Yhdistämällä nuorisopyörän ja aikuisten pyörän se kävi toisenkin nurkan kimppuun, ja vielä varsin herkällä kulmalla: nousevan polven pyöräasenteet heijastuvat kauas tulevaisuuteen.

”Jokaisen polkupyörä” Jopo sai nimensä yleisökilpailun kautta, vastauksia tuli 28000.

Jopoa valmistettiin vuosina 1964–1975 yhteensä 250 000 kappaletta. Kaksi vuotta Helkaman pyöräteollisuus Hangossa tuotti ainoastaan Jopoja. Perusjopon lisäksi tehtaan suunnitteluosastolla kehitettiin lukuisia variaatioita: taittuva Jopomobil, vaihdepyörä Jopomatic, Joporodeo ja Jopocross, isopyöräinen Isojopo, lastenpyörä Joponen, postijopo, rahtijopo ja kuntojopo. Jopoja myös mainostettiin näyttävästi.

Aika ajoi Jopon kaltaisten yleispyörien ohi 1970-luvulla, kun retkipyörät valloittivat markkinat, mutta tällä vuosituhannella legenda teki komean comebackin ja valloitti mutkattomalla designillaan erityisesti nuorten sydämet.

Lähteet:

Mauranen, Tapio
Hopeasiipi : sata vuotta Helkamaa
Helsingissä : Otava : Helkama, 2005
ISBN 951-1-19964-1 (sid.)

http://www.helkama100.fi/pdf/helkama_ja_jopo.pdf

http://www.helkamavelox.fi/

Kommentit (0)

Vastauksesi