Keilailija Tom Hahl voitti todennäköisesti vuonna 1992 300 pisteen sarjalla...

Keilailija Tom Hahl voitti todennäköisesti vuonna 1992 300 pisteen sarjalla...

Keilailija Tom Hahl voitti todennäköisesti vuonna 1992 300 pisteen sarjalla henkilöauton, mutta suoritus hylättiin virheellisesti poratun paikkopallon takia (jota ei siis tietenkään sarjassa käytetty). Tämän tiedän, mutta mikä oli tuon auton merkki? Asia kiinnostaa minua ennenkaikkea tiedonhaun näkökulmasta. Minkälaisella menetelmällä tiedonhaun ammattilainen löytää tiedon verkosta? Itse en onnistunut, mutta pitäisin todennäköisenä, että se verkossa on. Miten ammattilainen arvioi onko jokin tietty tieto ylipäätään verkossa? Muistan miten verkon alkuajoilla oli melko pätevä keino arvioida asiaa hyödyn näkökulmasta; onko jollekin taholle hyötyä julkaista tieto vai ei? Ja sitten tuli googlet ja muut ja kaikki on muuttunut...

Vastaus

Arvioimme kysymyksestä riippuen, mistä tietoa kannattaisi lähteä hakemaan. Kirjastoissa on pääsy moniin erilaisiin tietokantoihin, joista etsimme vastauksia. Emme siis ole vain Googlen varassa, vaikka se usein on nopein tapa päästä alkuun. Myös Wikipedia on ahkerassa käytössä, vaikka sen käyttöä tiedonlähteenä myös kritisoidaan.
Toisaalta käytämme edelleen myös painettuja lähteitä. Jostakin aiheesta voi löytyä syvällisempää ja analyyttisempaa tietoa kirjoista kuin nettisivuilta. Käy myös niin, ettemme mekään aina löydä vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Pyydämme silloin apua sivustomme lukijoilta.

Vastatessa kehittyy ajan mittaan tietty näppituntuma tiedonhakuun. Joskus soitamme suoraan alan asiantuntijoille ja saamme vastauksen. Joskus surfailemme internetsivuilla ja tietonkannoissa, kunnes löytyy aiheeseen liittyvää tietoa. Monet keräävät omaa muistilistaa hyviksi havaituista tiedonlähteistä/tietokannoista. Kuten totesitkin, sivustot ja sieltä saatu tieto täytyy aina arvioida: tarjoavatko ne luotettavaa tietoa vai onko syytä epäillä ylläpitäjien luotettavuutta.

Tähän kysymykseen lähdin hakemaan tietoa Helsingin Sanomien Tekstiarkistosta (nettiarkisto). Asiasta löytyi useampikin maininta ja artikkeli. Ainakin yhdessä artikkelissa mainittiin menetetyn palkinnon eli luksusauton merkki: ” Saamatta jäänyt palkintoauto oli Mitsubishi Sigma 3.0 Sedan ja bensarahaakin olisi tullut 50000 dollaria.”

Lähde:
Ilta-Sanomat 4.9.1993
https://www.hs.fi/yritykset/sanoma-arkis-to/artikkeli.do?id=is930904061&...

Kommentit (0)

Vastauksesi