Kännykkäpuhelun katkeilu - verkko häviää

Kännykkäpuhelun katkeilu - verkko häviää

Mistä voisi johtua kännykkäpuheluiden katkeilu siten, että verkko yhtäkkiä katoaa? Kyse on Telian liittymästä, asiaa on kysytty useita kertoja Teliasta, eivätkä he osaa selittää asiaa, puhumattakaan että ongelma saataisiin korjatuksi. Vika esiintyy vain kotona, riippumatta vuorokaudenajasta, eikä sitä ilmennyt missään silloin, kun oli käytössä Globetelin tai Dna:n liittymä. Samalla puhelimella voi puhua häiriöittä vaikka puistosta, kauppahallista, Cittarista, bussissa istuessa. Kyseessä on kerrostalo vuodelta 1968, hissitön, kaikki ikkunat länsilounaaseen - antenni on vastapäisen talon vastakkaisessa päädyssä - kaikissa ikkunoissa on säleverhot, jotka ovat vaihtelevasti auki tai kiinni. Asunnossa ei ole parveketta eikä siis parvekelasejakaan. Pihalla vastapäätä ulko-ovea on metallinen matontamppausteline ja muutama matala puu. Talosta on poistettu lankapuhelimet - jotka eivät reistanneet - kaapeli on kaivettu ylös ja kuitua kuopattu tilalle. Samoihin aikoihin katuvalot on vaihdettu ledeiksi, jolloin niiden pylväätkin on vaihdettu, osa niistä on hiukan eri kohdissa kuin entiset. Telia ehdottaa syiksi seuraavaa: Vika puhelimessa - puhelin on vaihdettu, sama jatkuu. Miksi se mahd. epäkuntoinen puhelin toimii muualla? Vika talossa - miten talo olisi yhtäkkiä muuttunut. Onhan sen tuuletusjärjestelmää parannettu, viemärit on sukitettu sekä kattoa on korjattu, mutta sen ei luulisi vaikuttavan. Telia sanoo tarkastaneensa yhteydet ja antenninsa.

3 vastausta

Pahoittelen, että vastaus on viipynyt. Jos operaattorilta ei ole saanut vastausta yhteyden katkeiluun, meidän on vielä vaikeampi arvioida syytä. Kysymyksestä ei käynyt yksiselitteisesti ilmi, koskeeko onglema vain kysyjää vai kärsivätkö kaikki naapuritkin samasta verkon katoamisesta. Asiasta kannattaa joka tapauksessa keskustella naapurien kanssa.  Mikäli kyse on on tietyn operaattorin ongelmasta, kannattaa ehkä vaihtaa operaattoria. 

Kommentit (0)
24.09.201907:29
1839
4

Vaikuttaa selvästi siltä, että ongelman aiheuttaa katve tai heijastus. Asuntosi on yksinkertaisesti sellaisella paikalla että radioaaltojen eteneminen siihen ei onnistu ilman ongelmia. Vaikka tukiaseman antenni näkyisi paljain silmin, radioaallot eivät "näe sitä samalla tavalla". Minulla oli ongelmana se, että asuin tasan kahden tukiaseman puolivälissä. Välillä kenttävoimakkuus oli 5 tolppaa ja sekunnin päästä 1 tolppa. Sitten meni kaksi sekuntia ja se oli 4 tolppaa. Tälle ei voinut mitään. Ongelma ratkesi vaihtamalla Sonerasta Radiolinjaan (jep firmojen nimet olivat nuo).

Tai hanki suuntaava ulkoantenni. Sillä saat poimittua sen tukiaseman, jonka haluat ja antenni siirtää ulkoatulevan signaalin huoneistoon. Tämä ratkaisu tietysti maksaa jonkin verran. Antenniasennusliikkeillä löytyy pelit ja vehkeet jolla tilanteen voi mitata ja ratkaista.

Kommentit (0)
24.09.201907:19
13036
3

Tutulla oli kerran samantyyppinen ongelma töissä. En tiedä onko kysyjällä ihan sama tilanne, mutta kerronpa kuitenkin.

Puhelut katkesivat vain tämän tutun työhuoneessa, ei missään muualla työpaikalla. Operaattorin mittamies tuli sitten mittailemaan yhteyden voimakkuutta. Mittamies päätteli että yhteys on oikein hyvä, mutta kaverin työpiste sattui olemaan niin tasan kahden yhteysmaston välissä, että jos hän istui paikallaan eikä liikkunut puhelimen kanssa, puhelin ei osannut arpoa kumman maston kanssa juttelisi, ja yhteys katkesi sen takia. Metrin päähän siirtyminen auttoi heti.

Jäin miettimään olisiko ongelman voinut korjata korjaamalla puhelimen laiteohjelmistoja.

Kommentit (0)

Vastauksesi